استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية والفن السردي في تنمية الفهم المقارن والتفكير النقدي والاستمتاع بالتعلم لدى طلاب التربية الفنية Using electronic mind maps and narrative art to develop comparative understanding, critical thinking, and enjoyment of learning among art education students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

مدرس مناهج وطرق تدريس التربية الفنية قسم العلوم التربوية والنفسية كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

10.21608/sjsep.2025.439966.1349

المستخلص

هدف هذا البحث إلى قياس اثر استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية والفن السردي في تنمية كل من: الفهم المقارن، التفكير النقدي، والاستمتاع بالتعلم لدى طلاب التربية الفنية. اعتمدت الباحثة على تصميم تجريبي شمل مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة، حيث تم تطبيق استراتيجيات التعلم القائمة على الخرائط الذهنية والفن السردي مع التركيز على التفاعل العملي والمشاركة الطلابية وتضمن البحث تطوير أدوات جمع البيانات من خلال اختبار الفهم المقارن لقياس قدرة الطلاب على تحليل واستنتاج العلاقة بين الموضوعات المختلفة ومقياس التفكير النقدي المستند إلى أبعاد التحليل، الاستنتاج، التقييم، الاستدلال المنطقي، وتفسير المعلومات ومقياس الاستمتاع بالتعلم لتقدير مدى مشاركة الطلاب واستمتاعهم بالمحتوى والأنشطة التعليمية وتوصلت نتائج البحث وجود تحسن لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالضابطة، حيث سجل الطلاب مستويات أعلى في الفهم المقارن، مهارات التفكير النقدي، واستمتاعهم بالعملية التعليمية. كما بينت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا بين درجات الطلاب في الاختبارات الثلاثة، مما يؤكد فعالية الجمع بين استراتيجيات الخرائط الذهنية والفن السردي في تعزيز التعلم المتكامل
 
 
This research aimed to measure the impact of using electronic mind maps and narrative art on developing comparative understanding, critical thinking, and enjoyment of learning among art education students. The researcher adopted an experimental design comprising an experimental group and a control group. Learning strategies based on mind maps and narrative art were implemented, emphasizing practical interaction and student participation. The research included developing data collection tools: a comparative understanding test to measure students' ability to analyze and infer relationships between different topics; a critical thinking scale based on the dimensions of analysis, inference, evaluation, logical reasoning, and information interpretation; and a learning enjoyment scale to assess students' participation in and enjoyment of the educational content and activities. The results showed improvement in the experimental group compared to the control group, with students scoring higher in comparative understanding, critical thinking skills, and enjoyment of the learning process. The results also demonstrated a statistically significant positive correlation between students' scores on the three tests, confirming the effectiveness of combining mind mapping and narrative art strategies in promoting integrated learning. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية