دور الصياغات التشكيلية المستوحاه من الطبيعة في تحقيق الحركة التقديرية للوحة التصويرية (معرض منظر) The Role of Nature-Inspired Artistic Formulations in Achieving Appreciative Movement within the Pictorial Painting

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

مدرس الرسم والتصوير- قسم التربية الفنية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

 تتناول هذه الدراسة دور الصياغات التشكيلية المستوحاة من الطبيعة، في بناء التكوينات الفنية القادرة على تحقيق "الحركة التقديرية" داخل اللوحة التصويرية. حيث ركز البحث على استلهام الخصائص الحركية المتنوعة للطبيعة – وبالتحديد حركة الماء في حالاتها المختلفة – وتفعيلها بصريًا من خلال صياغات تشكيلية تنفذ بخامة القماش بوصفها وسيطًا تشكيليًا يسمح بتوليد إيقاعات وتكوينات ذات طابع بصرى يوحى بالحركه، على سطح اللوحة التصويرية، دون تسجيل حركة فعلية، مما يدعم الإدراك البصري للحركة التقديرية ، والوعي الجمالي لدى المتلقي. واعتمدت الباحثة في الاطار النظرى على دور الطبيعة كمصدر للإلهام الفنى وتخصيص حركة الماء وأنماطها ، كما تناولت خامة القماش كوسيط للصياغات التشكيلية، وأوجه التشابه بينها وبين أشكال حركة الماء في الطبيعة ، كما تناول البحث أنواع الحركه في التصوير واختص البحث بمفهوم الحركة التقديرية وأنماطها ودورها في التصوير المعاصر، بالاضافة إلى الاطار التطبيقي والذى اعتمد على إنتاج تجارب تطبيقية للوحات تصويرية عرضت بمعرض فنى خاص نفذتها الباحثة لتعزيز الفرضيات النظرية.
 
This study explores the role of formative formulations (plastic formulations) inspired by nature in constructing artistic compositions capable of achieving "implied movement" within the pictorial surface. The research focused on drawing inspiration from the diverse kinetic characteristics of nature specifically, the various states of water movement—and activating these qualities visually through compositional treatments executed using fabric as a plastic medium. Fabric, in this context, serves as a visual and tactile material that allows for the generation of rhythms and visually dynamic structures that suggest movement across the surface of the painting, without representing actual motion. This supports the visual perception of implied movement and enhances the viewer's aesthetic awareness.
The theoretical framework of the study addresses nature as a fundamental source of artistic inspiration, with a particular focus on water movement and its patterns. It also examines fabric as a medium for plastic formulation, exploring its formal similarities with water's motion in nature. Moreover, the study reviews the types of movement in painting, with a specific emphasis on the concept of implied movement, its modes, and its role in contemporary pictorial practices. The applied component of the research involved producing experimental pictorial works, which were presented in a solo art exhibition by the researcher to support and validate the theoretical propositions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية