واقع توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعليم الطلبة الموهوبين بالمرحلتين المتوسطة والثانوية The Reality of Employing Artificial Intelligence Applications in Teaching Gifted Students in Middle and Secondary School

المؤلف

أستاذ الموهبة والتفوق العقلي المساعد كلية التربية والتنمية البشرية جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على واقع توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي (AI) في تعليم الطلبة الموهوبين بالمرحلتين المتوسطة والثانوية من وجهة نظر معلميهم، وذلك من خلال معرفة درجة استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي ومعوقات ومتطلبات استخدامه. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي المقارن وأداة الاستبانة لجمع البيانات من إعداد الباحثة. وتكونت عينة الدراسة من (136) معلم ومعلمة. وأسفرت الدراسة عن عدد من النتائج أهمها: بلغ المتوسط الحسابي العام لمحور واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعليم الطلبة الموهوبين (3.07) بمستوي تقيم "متوسط". وأعلى الاستخدامات كانت لتطبيقات الذكاء الاصطناعي مثل ChatGPT للحصول على معلومات فورية وللإجابة على الأسئلة (4.06)، يليها الاستفادة من تطبيقات الذكاء الاصطناعي مثل برنامج  Learning Netex؛  Chatbot وغيرها في تعليم الطلبة الموهوبين (4,05)، يلي ذلك استخدام العروض التقديمية في إعداد دروس الطلبة الموهوبين (4.04). وبينت النتائج أن المتوسط الحسابي العام لمحور متطلبات استخدام الذكاء الاصطناعي في تعليم الطلبة الموهوبين (4.51) بمستوي تقيم "مرتفع". وأن أبرز المتطلبات تتمثل في إعداد برامج إثرائية جاذبة (4.64)، الدعم الفني المستمر (4.59)، الفصول المجهزة (4.54) وأدوات التقييم المتكاملة (4.54). كما بينت النتائج أن المتوسط الحسابي العام لمحور معوقات استخدام الذكاء الاصطناعي في تعليم الطلبة الموهوبين بلغ (4.54) بمستوي تقيم "مرتفع جدًا". مما يعكس وجود تحديات كبيرة تواجه تطبيق الذكاء الاصطناعي في تعليم الطلبة الموهوبين، وأن أبرز المعوقات تتمثل في  افتقار المدرسة لأدوات الأمن السيبراني لحماية بيانات الطلبة الموهوبين ومعلميهم (4.59)،  قصور دعم الإدارة المدرسية لتوظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعليم الموهوبين (4.59)، ضعف شبكات الانترنت أو عدم توفرها في البيئات التعليمية (4,58). كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائياً في واقع توظيف معلمي المرحلة المتوسطة والثانوية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية تبعاً لمتغيرات (المؤهل، الجنس، سنوات الخبرة). وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعليم الطلبة الموهوبين بين معلمين المرحلة المتوسطة والثانوية، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة متطلبات ودرجة معوقات استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعليم الطلبة الموهوبين بينهم لصالح معلمي المرحلة الثانوية.
 
The research aimed to identify the reality of employing artificial intelligence applications (AI) in teaching gifted students in middle and secondary schools from the perspective of male and female teachers. This was achieved by identifying the degree of use of artificial intelligence applications, the obstacles, and the requirements for its use. The researcher used the descriptive comparative survey method and a questionnaire tool to collect data prepared by the researcher. The study sample consisted of (136) male and female teachers. The study yielded several results, the most important of which are: The overall arithmetic mean for the axis of the reality of using artificial intelligence applications in teaching gifted students was (3.07) with an evaluation level of "average." The highest uses were for using artificial intelligence applications such as ChatGPT to obtain immediate information and answer questions (4.06), followed by "utilizing artificial intelligence applications such as Learning Netex; Chatbot and others in teaching gifted students" (4.05), followed by "I use presentations in preparing lessons for gifted students." Then, "It also shows a trend towards employing modern technologies in education" (4.04). The results showed that the overall arithmetic mean for the axis of requirements for using artificial intelligence in teaching gifted students was (4.51), with a "high" evaluation level, and that the most prominent requirements were the development of attractive enrichment programs (4.64), continuous technical support (4.59), equipped classrooms (4.54), and integrated assessment tools (4.54). The results also showed that the overall arithmetic mean for the axis of obstacles to using artificial intelligence in teaching gifted students was (4.54), with a "very high" evaluation level, which reflects the existence of major challenges facing the application of artificial intelligence in the education of gifted students. The most prominent obstacles are the lack of cybersecurity tools in schools to protect the data of gifted students and their teachers (4.59), the lack of support from school administration for the use of artificial intelligence applications in gifted education (4.59), and the weakness or unavailability of internet networks in educational environments (4.58). The results of the study also showed that there were no statistically significant differences in the reality of middle and secondary school teachers' use of artificial intelligence applications in the educational process according to the variables (qualification, gender, and years of experience). There were no statistically significant differences in the degree of use of artificial intelligence applications in teaching gifted students between middle and secondary school teachers, while there were statistically significant differences in the degree of requirements and obstacles to using artificial intelligence applications in teaching gifted students among them in favor of secondary school teachers.

الكلمات الرئيسية