الخط في أعمال الفنان عبد الهادى الجزار ودوره في تنمية التفكير الابتكارى لدى طلاب التربية الفنية لإثراء لوحة الرسم Line in the Works of Abdel Hadi El-Gazzar and Its Role in Developing Creative Thinking among Art Education Students to Enrich the Drawing Art Work.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

يتناول البحث دور التفكير الابتكاري في تنمية أداء طلاب التربية الفنية، وركزعلى أهميته بوصفه أحد أهداف التربية الفنية المعاصرة، من حيث تعريفه، وسماته، ودوره في تطوير أداء الطلاب داخل مقررات الفنون، وخاصة مقرر الرسم، وقد تم تسليط الضوء على مكونات التفكير الابتكاري لدى طلاب التربية الفنية، مثل: الأصالة، والمرونة، والطلاقة، وكيفية توظيف هذه السمات في إنتاج حلول بصرية جديدة من خلال تحليل الصياغات الخطية في أعمال الفنان عبد الهادي الجزار، باعتباره نموذجًا فنيًا غنيًا بالرموز والتعبيرات الشكلية ذات الطابع الفلسفي والشعبي.
        واعتمد البحث على المنهج الوصفى التحليلي في استخراج الصياغات التشكيلية للخط المميزة لأعمال الفنان عبد الهادى الجزار، وبيّن كيف يُمكن لتلك الصياغات أن تُشكّل مدخلًا تشكيلياً يساعد الطلاب على التجريب والتجديد في الرسم، وفهم الخط كأداة بنائية وتشكيليه ذات أهمية، كما تتضمّن البحث المنهج التجريبي في التطبيق القائم على ثلاث مقابلات إجرائية مع الطلاب، تم خلالها تدريبهم على بناء تكوينات من الطبيعة الصامتة بأسلوب تقليدي منظم، ثم استعراض تحليل أعمال عبد الهادي الجزار واستخلاص صياغاته التشكيلية الخطية والتى تتميز بها العديد من أعماله المنفذه بالحبر الشيني، والتى استخدمها الطلاب كمدخل لاثراء لوحة الرسم وقد أظهرت التجربة تطورًا ملحوظًا في قدرة الطلاب على الابتكار، وإنتاج أعمال فنية ذات طابع ابتكارى مميز
 
This research explores the role of creative thinking in enhancing the performance of art education students, emphasizing its importance as one of the key objectives of contemporary art education. It examines the concept of creative thinking, its characteristics, and its function in improving students’ performance within art curricula—particularly in the drawing course.
The study highlights essential components of creative thinking in art education—originality, flexibility, and fluency—and how these traits can be applied to generate innovative visual solutions, through an analytical approach to the linear formulations in the artworks of Abdel Hadi El-Gazzar, a prominent Egyptian artist known for his symbolically rich and philosophically rooted visual language.
The research adopts a descriptive-analytical methodology to extract the distinctive linear and structural formulations found in El-Gazzar’s work, demonstrating how such approaches can serve as an educational entry point that encourages students to experiment and renew their drawing practice. It frames line as a vital structural and expressive element in visual composition.
The research also incorporates an experimental methodology based on three practical interview sessions with students. These sessions included training on building still life compositions in a structured traditional manner, followed by analytical observation of El-Gazzar’s works—particularly those executed in Indian ink—to extract his linear stylistic features.
Students then used these linear formulations as a creative entry point to enrich their own drawing compositions. The experiment revealed significant progress in the students’ ability to innovate and produce artworks characterized by distinctive creative expression.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية