جماليات النباتات الطبيعية والإفادة منها في إثراء الشكيل النحتي The aesthetics of natural plants and their use in enriching sculptural formation

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية جامعة طنطا

2 أستاذ النحت ورئيس قسم التربية الفنية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

3 مدرس النحت بقسم التربية الفنية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

       يتناول هذا البحث دراسة لأشكال النباتات الطبيعية ذات الاشكال المميزة والتي تعتبر مصدر من مصادر الإلهام والإبداع الفني فنجد تأثيرها على الفن بوجه عام وعلى النحت بوجه خاص ولكى تستفيد الدارسة من الشكل الخارجي للنباتات كان عليها اللجوء الى علم المورفولوجي "هو علم يهتم بدراسة الشكل الخارجي للكائنات الحية" وركزت الدارسة على الشكل الخارجي للنبات "مورفولوجيا النبات" والاستفادة منه في إثراء المجال النحتي فحددت مشكلة البحث في انه كيف يمكن التوصل الى اعمال نحتية مستوحاه من الشكل الجمالي للمظهر الخارجي لأشكال النباتات وكانت تهدف في ذلك الى التوصل لعناصر تصميمية نحتية مختلفة ذات أصول طبيعية من البيئة كمنطلق في التشكيل النحتي وكان هذا من اجل إلقاء الضوء على النباتات كمنطلق تشكيلي متجدد ومصدر دائم للإبداع واستخدمت المنهج الوصفي التحليلي في الإطار النظري والتجريبي في الجانب التطبيقي وتناولت بعض الصور لأشكال النباتات والفطريات ذات الشكل الجمالي فالطبيعة والتي تساعد في الوصول لعناصر تصميمية مبتكره وتناولت بعض الدراسات التي تناولت النبات كمنطلق في التشكيل الفني في بعض المجالات المختلفة، وتجربة الدارسة تعتمد على التنوع الشكلي للنبات وتحويل أشكال النباتات الى تكوينات مجردة تحمل صفات جمالية تعبيرية وتنفيذها بخامات مختلفة مثل الطين والاسلاك المعدنية والجبس والبوليستر.
 
This research deals with a study of the natural forms of plants with distinctive forms, which are considered a source of inspiration and artistic creativity. We find their influence on art in general and on sculpture in particular. In order for the study to benefit from the external form of plants, it had to resort to the science of morphology (which is a science concerned with studying the external form of living organisms). The study focused on the external form of the plant (plant morphology) and benefiting from it in enriching the sculptural field. The research problem was defined as how to reach sculptural works inspired by the aesthetic form of the external appearance of plant forms. The aim was to reach different sculptural design elements with natural origins from the environment as a starting point in sculptural formation. This was in order to shed light on plants as a renewable formative starting point and a permanent source of creativity. The descriptive analytical approach was used in the theoretical framework and the experimental approach in the applied aspect. She discussed some images of plants and fungi with aesthetically pleasing forms in nature, which help in arriving at innovative design elements. She also discussed some studies that dealt with plants as a starting point for artistic formation in some different fields. The study experiment relies on the formal diversity of plants and transforming plant forms into abstract formations that carry expressive aesthetic qualities and implementing them with different materials such as clay, metal wires, gypsum and polyester.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية