تصميم ملابس مستدامة باستخدام الذكاء الاصطناعي كمدخل لإدارة الإنفاق الأسري الملبسي Designing Sustainable Clothing Using Artificial Intelligence as an Input for Managing family clothing spending

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ مساعد إدارة المنزل كلية التربية النوعية- جامعة عين شمس

2 مدرس الملابس والنسيج كلية التربية النوعية- جامعة عين شمس

10.21608/sjsep.2025.390576.1293

المستخلص

       يهدف البحث الحالي إلى تصميم ملابس مستدامة باستخدام الذكاء الاصطناعي كمدخل لإدارة الإنفاق الأسري الملبسي، وكذلك التعرف على آراء المتخصصين في التصميمات السبع المقترحة، وقياس آراء المستهلكات في التصميمات، وتكونت عينة البحث من (50) ربة أسرة، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لوصف وتحليل الأدبيات والبحوث ذات الصلة بمتغيرات البحث، وطبق عليهم أدوات البحث المتمثلة في استمارة البيانات العامة لربات الأسر وأسرهن، وإستبيان لاستطلاع آراء المتخصصين في تصميمات الملابس المستدامة باستخدام الذكاء الاصطناعي، وإستبيان تقييم المستهلكات من ربات الأسر لتصميمات الملابس المستدامة باستخدام الذكاء الاصطناعي، واستبيان إدارة الإنفاق الأسري الملبسي من وجهة نظر ربات الأسر، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات ربات الأسر في إدارة الإنفاق الأسري الملبسي تبعا لمتغيرات الدراسة (المستوى التعليمي- السن- الحالة التعليمية- الدخل الشهري)، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تصميمات الملابس السبع المستدامة باستخدام الذكاء الاصطناعي وفقا لأراء المتخصصين، وآراء المستهلكات.
 
This current research aims to design sustainable clothing using Artificial Intelligence (AI) as an input for Managing family spending on clothing. It also seeks to identify the opinions of specialists on the seven designs and measure the opinions of female consumers on these designs. The research sample consisted of (50) housewives. The researcher adopted a descriptive analytical approach to describe and analyze relevant literature and studies related to the research variables. Research tools applied included a general data form for housewives and their families, a questionnaire to survey the opinions of specialists on sustainable clothing designs using AI, a questionnaire for housewives' evaluation of sustainable clothing designs using AI, and a questionnaire on Managing family clothing spending from the perspective of housewives.
 
          The results showed statistically significant differences in the average scores of housewives regarding household clothing expenditure management based on the study's variables (educational level, age, marital status, monthly income). Furthermore, there were statistically significant differences among the seven sustainable clothing designs using AI according to the opinions of both specialists and consumers.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية