أثر ممارسة الرسم على جودة حياة الطلاب: دراسة تحليلية للأبعاد النفسية والاجتماعية والعاطفية والشخصية The Effect of Engaging in Drawing on Students' Quality of Life: An Analytical Investigation of Psychological, Social, Emotional, and Personal Aspects

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

معلمة فنون بصرية بمدرسة السلع الابتدائية

10.21608/sjsep.2025.386190.1279

المستخلص

هدفت هذه الدراسة بشكل رئيس إلى استكشاف الدور المحوري الذي تلعبه الفنون البصرية، مع التركيز بشكل خاص على ممارسة الرسم، في تعزيز جودة الحياة والارتقاء بجودة الحياة لدى طلاب المرحلة الابتدائية. وقد تم فحص هذا الدور عبر جوانب متعددة تشمل الأبعاد النفسية والاجتماعية والعاطفية والشخصية لهؤلاء الطلاب. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تبني المنهج الوصفي التحليلي، والذي استلزم تصميم وتوزيع استبانتين مصممتين خصيصًا لهذا الغرض. شملت عينة الدراسة (66) معلمًا من ذوي الخبرة في التعامل مع هذه الفئة العمرية و(276) ولي أمر من المهتمين بنمو وتطور أطفالهم.
كشفت نتائج الدراسة عن وجود تأثير إيجابي ذي دلالة إحصائية للفنون البصرية على مجموعة متنوعة من أبعاد جودة حياة الأطفال. حيث أشار المعلمون المشاركون إلى حدوث تحسن ملحوظ في مستويات الإبداع لدى الطلاب، وقدرتهم على التعبير عن ذواتهم بشكل فعال، وتعزيز ثقتهم بأنفسهم، وتنمية مهاراتهم في التحكم العاطفي، بالإضافة إلى تعزيز قدرتهم على العمل الجماعي الفعال وتحسين مهارات التواصل لديهم. وبالمثل، عكست استجابات أولياء أمور الطلاب تصورًا واضحًا للأثر الإيجابي لممارسة الرسم في التخفيف من حدة التوتر الذي قد يتعرض له الأطفال، وتحسين جودة علاقاتهم الاجتماعية مع الآخرين، وتعزيز شعورهم بتقدير الذات وقيمتها.
بناءً على هذه النتائج، قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات الهامة، والتي تضمنت التأكيد على ضرورة دمج الأنشطة الفنية بشكل منهجي ومدروس ضمن المناهج الدراسية في المراحل التعليمية المبكرة. كما أوصت بضرورة توفير بيئات تعليمية محفزة وداعمة لممارسة الفنون المختلفة، بالإضافة إلى أهمية توفير برامج تدريبية متخصصة للمعلمين بهدف تزويدهم بالمهارات اللازمة لاستخدام الرسم كأداة فعالة للدعم النفسي والتربوي للطلاب.
 
 
This study primarily aimed to explore the pivotal role played by visual arts, with a specific focus on the practice of drawing, in enhancing the quality of life and elevating the well-being of primary school students. This role was examined across multiple aspects encompassing the psychological, social, emotional, and personal dimensions of these students. To achieve the study's objectives, a descriptive-analytical approach was adopted, which necessitated the design and distribution of two questionnaires specifically tailored for this purpose. The study sample comprised (66) experienced teachers who work with this age group and (276) parents who are invested in their children's growth and development.
The study's findings revealed a statistically significant positive impact of visual arts on a diverse range of dimensions of children's quality of life. Participating teachers indicated a noticeable improvement in students' levels of creativity, their ability to express themselves effectively, the enhancement of their self-confidence, the development of their emotional regulation skills, as well as the strengthening of their capacity for effective teamwork and the improvement of their communication skills. Similarly, the responses of the students' parents reflected a clear perception of the positive effect of drawing practice in alleviating the intensity of stress that children may experience, improving the quality of their social relationships with others, and fostering their sense of self-esteem and self-worth.
Based on these findings, the study presented a set of significant recommendations, which included emphasizing the necessity of systematically and thoughtfully integrating art activities within the curricula of early educational stages. It also recommended the need to provide stimulating and supportive learning environments for the practice of various arts, in addition to the importance of offering specialized training programs for teachers aimed at equipping them with the necessary skills to utilize drawing as an effective tool for the psychological and educational support of students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية