فاعلية إستراتيجية التعليم المعكوس باستخدام تطبيق الواتس آب في تعلم حالات توسيع الكم الأساسي The Effectiveness of The Flipped Learning Strategy Using The WhatsApp Application in Learning Cases of Expanding The Basic Sleeve

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية جامعة عين شمس

10.21608/sjsep.2025.390828.1295

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي التعرف علي فاعلية استراتيجية التعليم المعكوس بإستخدام تطبيق الواتس آب في تعلم حالات توسيع الكم الأساسي،  وتتلخص أهمية البحث في محاولة دمج إستراتيجية التعليم المعكوس مع رمز تطبيق الواتس آب في تعلم حالات توسيع الكم الأساسي، وتكونت عينة البحث من (70) طالب من طلاب الفرقة الثانية قسم الاقتصاد المنزلي كلية التربية النوعية جامعة عين شمس، وإتبع البحث المنهج شبة التجريبي، وأعدت الباحثة أدوات البحث المتمثلة في { إختبار تحصيلي (قبلي/بعدي) ، إختبار مهاري (قبلي/بعدي) ، مقياس تقدير ، إستبانة آراء الطلاب }. وقد أسفرت النتائج عن فاعلية استراتيجية التعلم المعكوس باستخدام تطبيق الواتس آب في تدريس الوحدة المقترحة، و‏وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطى درجات الطلاب القبلية/ البعدية في الاختبار التحصيلي والاختبار المهاري لصالح التطبيق البعدي، كما أن آراء الطلاب إيجابية نحو تعلم حالات توسيع الكم الأساسي باستراتيجية التعليم المعكوس باستخدام تطبيق الواتس آب، وفي ضوء النتائج أوصي البحث الحالي بادخال استراتيجية التعليم المعكوس باستخدام تطبيق الواتس آب في تدريس المهارات المرتبطة  بالملابس والنسيج وتدريب المعلمين على كيفية استخدام استراتيجيات التعليم الحديثة والتقنيات التكنولوجية المعاصرة في العملية التعليمية .
 
The current research aims to identify the effectiveness of the flipped learning strategy using WhatsApp application in learning basic pattern expansion cases.
Research Significance: The research significance is summarized in the attempt to integrate the flipped learning strategy with WhatsApp application in learning basic pattern expansion cases.
Sample: The research sample consisted of (70) students from second-year students in the Home Economics Department, Faculty of Specific Education, Ain Shams University.
Methodology: The research followed a quasi-experimental approach.
Research Instruments: The researcher prepared research tools represented in {Achievement test (pre/post), Skills test (pre/post), Rating scale, Student opinion questionnaire}.
Results: The results revealed the effectiveness of the flipped learning strategy using WhatsApp application in teaching the proposed unit, and the existence of statistically significant differences between the mean scores of students' pre/post scores in the achievement test and skills test in favor of the post-application. Students' opinions were also positive towards learning basic pattern expansion cases using the flipped learning strategy with WhatsApp application.
Recommendations: In light of the results, the current research recommends introducing the flipped learning strategy using WhatsApp application in teaching skills related to clothing and textiles, and training teachers on how to use modern teaching strategies and contemporary technological techniques in the educational process
Keywords: Flipped Learning, WhatsApp Application, The Basic Sleeve 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية