التكامل بين هندسة الأوامر ببيئة الذكاء التوليدي وتوظيف الأسئلة السابرة وأثره على تنمية مهارات إنتاج مواقع الويب المظلم وخفض هلوسة الذكاء الاصطناعي لدى طلاب الدراسات العليا The Integration of Prompt Engineering within a Generative AI Environment and the Use of Probing Questions and Its Impact on Developing Dark Web Production Skills and Reducing AI Hal

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية- جامعة المنصورة

2 مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة المنصورة

10.21608/sjsep.2025.387533.1285

المستخلص

   هدف البحث إلى تنمية مهارات إنتاج مواقع الويب المظلم لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية جامعة المنصورة، عن طريق التكامل بين هندسة الأوامر والأسئلة السابرة ببيئة ذكاء توليدي، وقياس أثره في خفض هلوسة الذكاء الاصطناعي، وتكونت عينة البحث من (60) طالب وطالبة بالدبلوم الخاص بقسم تكنولوجيا التعليم، كلية التربية جامعة المنصورة، وتمثلت أدوات البحث فى اختبار تحصيلى لقياس الجوانب المعرفية لمهارات إنتاج مواقع الويب المظلم، بطاقة ملاحظة لقياس الجوانب الأدائية لمهارات إنتاج مواقع الويب المظلم، بطاقة تقيم المنتج النهائى (مواقع الويب المظلم)، مقياس لقياس خفض هلوسة الذكاء الاصطناعي، واعتمد البحث على منهج المسح الوصفى، والمنهج التجريبى، واستخدم البحث التصميم شبه التجريبى المعروف باسم (تصميم البعد الواحد) ذو المجموعتين التجريبيتين مع القياس القبلى والبعدى، مجموعة تجريبية أولى عددها (30) طالب درست بالتكامل بين هندسة الأوامر والأسئلة السابرة ببيئة الذكاء التوليدي، والأخرى مجموعة تجريبية ثانية عددها (30) طالب درست ببيئة الذكاء التوليدي فقط، وتوصل البحث إلى وجود فروق دالة احصائيا بين المجموعتين التجريبيتين فى كل من الاختبار التحصيلى وبطاقة الملاحظة وبطاقة تقييم المنتج ومقياس خفض هلوسة الذكاء الاصطناعي، لصالح المجموعة التجريبية الأولى، التي دُرِّست باستخدام التكامل بين هندسة الأوامر والأسئلة السابرة، وأوصى البحث بتعزيز توظيف هندسة الأوامر في الذكاء التوليدي ودمجها بالأسئلة السابرة، لدعم الإنتاج المعرفي، والحد من المحتوى المهلوس، خاصة في تصميم البيئات التقنية المتقدمة كإنتاج مواقع الويب المظلم.
 
  The study aimed to develop postgraduate students' skills in producing dark web sites at the Faculty of Education, Mansoura University, through the integration of prompt engineering and probing questions within a generative artificial intelligence (AI) environment, and to examine its impact on reducing AI hallucinations. The research sample consisted of 60 postgraduate diploma students from the Department of Educational Technology, Faculty of Education, Mansoura University. The research instruments included: an achievement test to assess the cognitive aspects of dark web production skills; an observation checklist to evaluate the performance aspects; a product evaluation rubric for assessing the final dark web sites; and a scale to measure the reduction of AI hallucinations.
The study adopted both the descriptive survey method and the quasi-experimental method, employing a one-factor quasi-experimental design with two experimental groups using pre- and post-assessment. The first experimental group (30 students) received instruction through the integration of prompt engineering and probing questions within the generative AI environment, while the second experimental group (30 students) was instructed using the generative AI environment only. The findings revealed statistically significant differences between the two groups in favor of the first group across all research tools—achievement test, observation checklist, product evaluation, and AI hallucination reduction scale.The study recommended reinforcing the application of prompt engineering in generative AI and integrating it with probing questions to foster critical thinking, enhance cognitive production, and reduce hallucinated content—particularly in the design of advanced technical environments such as dark web development.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية