الدمج، المشاركة الاجتماعية، والتنمية الاجتماعية لذوي الإعاقة (دراسة تحليلية مطبقة على عينة من المدراس المطبقة لبرنامج دمج الفصول العادية مع فصول التربية الخاصة في مكة المكرمة) Integration, social participation, and social development for people with disabilities (An analytical study applied to a sample of schools implementing the program of integrat

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

جامعة ام القرى، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

هدف البحث الي :
    فحص العلاقة بين الدمج، المشاركة الاجتماعية، والتنمية الاجتماعية في عينة مطبقة على المدراس المقدمة لبرامج دمج في الفصول الدراسية لذوي الإعاقة في منطقة مكة المكرمة .
عينة البحث :
    شملت العينة على عدد ١٨ مستجيباً من الآباء من ذوي الإعاقة ، وتم اختيارها بطريقة غير عشوائية .
أداة البحث :
    اعتمد البحث على الاستبيان كوسيلة رئيسية لعملية جمع البيانات.
 
وتوصل البحث الي :

وجود علاقة إيجابية متوسطة بين الدمج والتنمية الاجتماعية لفئة ذوي الإعاقة.
كما يوجد علاقة إيجابية بين المشاركة والتنمية الاجتماعية لفئة ذوي الإعاقة، وعلى الجانب الآخر لم تجد الدراسة أي ارتباط يذكر بين الدرجة العلمية للوالدين والتنمية الاجتماعية لذوي الإعاقة.

وأوصى البحث بـ :

ضرورة إجراء مزيد من الأبحاث التي تقيس أثر الدمج على تنمية المجتمعية ولا تقتصر على التنمية الاجتماعية للطفل فقط،
إجراء مزيد من الدراسات التي توضح الفروق بين الجنسين و بين الفئات العمرية لذوي الإعاقة فيما يخص دمجهم ومدى تكيفهم في المدارس العادية المطبقة لنظام الدمج والتنمية المجتمعية.

 
 
   The aim of this research is to:
Examine the relationship between inclusion, social participation, and social development in a sample of schools offering inclusion programs in classrooms for people with disabilities in the Makkah region.
 
   Research Sample:
The sample included 18 respondents, parents of people with disabilities, and was selected non-randomly.
 
   Research Tool:
The study relied on a questionnaire as the primary means of data collection.
 
   The study concluded that:

There is a moderate positive relationship between inclusion and social development for people with disabilities.
There is also a positive relationship between participation and social development for people with disabilities. On the other hand, the study found no significant correlation between parents' educational attainment and the social development of people with disabilities.

 
   The study recommended:
1- The need to conduct further research that measures the impact of integration on community development, not limited to the child's social development alone.
2-Conducting further studies that clarify gender and age differences among people with disabilities regarding their integration and adaptation in regular schools that implement an integration and community development system.

الموضوعات الرئيسية