رفع دافعية الطلاب لتعلم مادة ماكينات وتقنيات الحياكة في ضوء رؤية مصر 2030 Raising Students' Motivation to Learn Sewing Machines and Techniques in Light of Egypt's Vision 2030

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

مدرس الملابس والنسيج - قسم الاقتصاد المنزلي – كلية التربية النوعية - جامعة عين شمس

المستخلص

لاقت الدافعية اهتماماً كبيراً من قبل جميع القائمين على العملية التعليمية، لأنها تعتبر المحرك الأساسي لسلوك المتعلم، حيث تدفع بالمتعلم إلى هدف محدد من أجل تحقيقه، ومن خلال نتائج الطلاب في مادة ماكينات وتقنيات الحياكة ظهرت مشكلة البحث وهي انخفاض دافعية الطلاب لتعلم المادة، وقد تبين أن انخفاض الدافعية لدي الطلاب يرجع الي عدم علمهم بأهمية المادة ودورها في تحقيق رؤية مصر2030، لذا جاءت فكرة البحث وهي رفع دافعية الطلاب لتعلم المادة مما يؤدي إلى تحسين أداء الطلاب في الجانب التحصيلي والمهاري في تعلم المادة. وهدف البحث الي رفع دافعية الطلاب لتعلم مادة ماكينات وتقنيات الحياكة في ضوء رؤية مصر2030 وذلك من خلال تدريس التقنيات عن طريق فيديوهات تعليمية تساعدهم على رفع مهاراتهم وعرض تقدمى يوضح أهمية المادة وما يمكن انجازه من خلال تعلم هذه التقنيات وعرض تجارب لزملائهم الذين استفادوا من تعلم هذه المادة وكذلك عرض رؤية مصر 2030، وتكونت عينة البحث من عينة قوامها (35 طالب)، واستخدمت الباحثتان في تطبيق البحث عدة أدوات وهي (استبيان لقياس الدافعية، اختبار تحصيلى، اختبار مهارى، مقياس تقدير)، وإتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبى وأسفرت النتائج عما يلي:

توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين درجات طلاب عينة البحث في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية للتعلم ومستوي الجانب المعرفي والمهاري للطلاب.
يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوي ( <= 0,05 ) بين متوسطي درجات طلاب عينة البحث فى التطبيقين القبلي والبعدى لمقياس الدافعية للتعلم لصالح التطبيق البعدي.
يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوي ( <= 0,05 ) بين متوسطي درجات طلاب عينة البحث فى التطبيقين القبلي والبعدى لاختبار التحصيل المعرفي لصالح التطبيق البعدي.
يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوي ( <= 0,05 ) بين متوسطي درجات طلاب عينة البحث فى التطبيقين القبلي والبعدى لاختبار المهاري لصالح التطبيق البعدي.

Motivation has received significant attention from all those involved in the educational process, as it is considered the main driver of learner behavior. It pushes the learner toward a specific goal in order to achieve it. Based on students’ results, the researchers sensed a decline in students' motivation to learn knitting machines and techniques. They attributed this decline to the students' lack of awareness of the subject's importance and its role in achieving Egypt's Vision 2030. Therefore, the researchers sought to raise students' motivation to learn the subject, which would lead to improved academic and practical performance.
The research aimed to enhance students' motivation to learn the subject of knitting machines and techniques in light of Egypt's Vision 2030. This was done by teaching the techniques through educational videos that help students improve their skills, presenting the importance of the subject and what can be achieved through learning these techniques, showcasing the experiences of peers who benefited from learning the subject, and also presenting Egypt's Vision 2030. The research sample consisted of 35 students. The researchers used several tools in the study: a motivation scale questionnaire, a cognitive achievement test, a practical skills test, and an assessment scale. The study followed both the descriptive analytical method and the experimental method. The results showed the following:

There is a statistically significant correlation between the post-application scores of the students in the motivation scale and their cognitive and practical performance levels.
There is a statistically significant difference at the level (≤ 0.05) between the pre- and post-application mean scores of the students on the motivation scale, in favor of the post-application.
There is a statistically significant difference at the level (≤ 0.05) between the pre- and post-application mean scores of the cognitive achievement test, in favor of the post-application.
There is a statistically significant difference at the level (≤ 0.05) between the pre- and post-application mean scores of the practical skills test, in favor of the post-application.

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية