اعتماد المرأة المصرية على برامج إذاعة القرآن الكريم كمصدر للتثقيف الدينى واتجاهاتهن نحو مصداقيتها- دراسة ميدانية Egyptian women's reliance on the Holy Quran Radio programmes as a source of religious education and their attitudes towards its credibility - a field study

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

هدفت الدراسة إلى قياس العلاقة بين درجة اعتماد المرأة المصرية على برامج إذاعة القرآن الكريم كمصدر للتثقيف الدينى واتجاهاتهن نحو مصداقيتها ، وذلك من خلال التعرف على درجة اعتماد المرأة المصرية على برامج إذاعة القرآن الكريم كمصدر للتثقيف الدينى ، و قياس مدى ثقة المرأة المصرية بصدق وموضوعية برامج إذاعة القرآن الكريم كمصدر للتثقيف الدينى ودرجة ومعايير مصداقيتها، وتنتمى هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية ، وفى إطارها استخدم منهج المسح، واستخدمت الباحثة فى ذلك الاستبيان كاداه لجمع البيانات المطلوبة، وطبقت الدراسة على عينة عشوائية من المرأة المصرية، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المبحوثات على مقياس التثقيف الديني تبعا لاختلاف كثافة الاعتماد على برامج إذاعة القرآن الكريم كمصدر للتثقيف الدينى. كما تبين وجود علاقة ارتباطيه موجبة ذات دالة إحصائياً بين مستويات مصداقية إذاعة القرآن الكريم لدى المبحوثات وكثافة اعتماد المبحوثات على برامج إذاعة القرآن الكريم كمصدر للتثقيف الدينى. كما أسفرت عن وجود علاقة ارتباطيه موجبة ذات دالة إحصائياً بين كثافة اعتماد المبحوثات على برامج إذاعة القرآن الكريم كمصدر للتثقيف الدينى ومستوى تأثيرات الاعتماد على برامج إذاعة القرآن الكريم كمصدر للتثقيف الدينى.
 
The study aimed to measure the relationship between the degree of Egyptian women's reliance on the Holy Quran Radio programs as a source of religious education and their attitudes towards its credibility, by identifying the degree of Egyptian women's reliance on the Holy Quran Radio programs as a source of religious education, and measuring the extent of Egyptian women's confidence in the honesty and objectivity of the Holy Quran Radio programs as a source of religious education and the degree and standards of its credibility. This study belongs to the descriptive studies, and within its framework, the survey method was used. The researcher used the questionnaire as a tool to collect the required data, and the study was applied to a random sample of Egyptian women. The study reached a set of results, the most important of which are: the presence of statistically significant differences between the average scores of the respondents on the religious education scale according to the different intensity of reliance on the Holy Quran Radio programs as a source of religious education. It also showed the presence of a positive and statistically significant correlation between the levels of credibility of the Holy Quran Radio among the respondents and the intensity of the respondents' reliance on the Holy Quran Radio programs as a source of religious education. It also revealed a statistically significant positive correlation between the intensity of the respondents’ reliance on the Holy Quran Radio programmes as a source of religious education and the level of effects of reliance on the Holy Quran Radio programmes as a source of religious education.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية