نوع المستند : أبحاث علمیة
المؤلفون
1
قسم , كلية , جامعة
2
أستاذ البيانو بقسم التربية النوعية كلية التربيه النوعية – جامعة طنطا
3
أستاذ البيانو بقسم التربية النوعية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا
4
أستاذ البيانو المساعد بقسم التربية النوعية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا
المستخلص
الموسيقي هي تلك المنظومة المعرفية الوجدانية الحركية للجمال الصوتي وهي من أنماط سلوك الجنس البشري ، وهذا يعني أن الإنسان لديه استعداد عام لإكساب الكفاءات والمهارات الموسيقية ولا يعوق هذا الاكتساب إلا أسباب خاصه مثل عطب المخ أو نقص الخبرة الملائمة .والموسيقي كاللغة يتم التعبير بها عن الذات والتواصل مع الآخرين وهي ليست ذات طبيعة لسانيه بحته رغم أن من أنشطتها الغناء ، وليست لغة إيمائية كامله علي الرغم من احتوائها علي قياده الأوركسترا والايقاع الحركي ، كما أنها ليست لغة مكتوبه فحسب ، علي الرغم من أن بها التدوين . إنها ككل ذلك وأكثر. وقد شاع في أوائل الأربعينيات من القرن الماضي استخدام مصطلح الذكاء الموسيقي ليعبر عن مفهوم القدرة الموسيقية المستمرة عند هيربارت وينج Herbart Wing عام 1943، واستخدم أيضا ذات المصطلح عند هوارد جاردنر Howard gardener حيث يرى أن القدرة الموسيقية تؤلف نمطا مميزا ومستقلا للذكاء ، ومن الأدلة النيرولوجبه ارتباط الذكاء الموسيقي بالنص الكروي الايمن بالمخ كما هو الحال في اللغة . واقترح في كتابه "اطرح العقل" Frames of Mind وجود سبعه ذكاءات اساسيه، وسعي في نظريته عن "الذكاءات المتعددة" الي توسيع مجال الإمكانيات الإنسانية بحيث تتعدي تقدير نسبه الذكاء . أي ان نظريه الذكاءات المتعددة ليست نظريه أنماط الذكاء الذي يلائم شخصا، إنها نظريه عن الأداء الوظيفي المعرفي ويقترح جاردنر أن لدي كل شخص قدرات في كل الذكاءات السبعة تؤدي وظيفتها معا بطرق فريدة بالنسبة لكل شخص.
استخدمت الباحثة المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي وتم انتقاء العينة من طلاب الفرقة الاولي بقسم التربية الموسيقية كليه التربية النوعية جامعه طنطا الفصل الدراسي الأول للعام (2024،2025) وعددهم 20 طالب موزعين علي مجموعتين متكافئتين بالتساوي (المجموعة الضابطة والتجريبية) وتم اختيارهم من حيث تنوعهم في مستوي الذكاءات المتعددة.
ويتضمن البحث على المقدمة، مشكله البحث، أهدافه، أهميته، فروضه، أدوات البحث، إجراءات البحث، الدراسات السابقة المرتبطة بموضوع البحث.
ينقسم البحث الي جانبين:ـ
الجانب النظري:- نبذه عن الذكاءات المتعددة. - عرض أنماط الذكاءات المتعددة (المتمثلة في سبعه ذكاءات). -كيف تضع خطط درس الذكاء المتعدد؟
الجانب التطبيقي: أدوات والتجربة الميدانية وتتكون من:-
-إعداد بطاقة ملاحظه الأداء.
-التطبيق الميداني (الدروس المعدة).
وأختتم البحث بالنتائج والتوصيات وقائمه المراجع العربية والأجنبية.
Music is that cognitive, emotional, and motor system of vocal beauty and is one of the patterns of human behavior, which means that a person has a general easiness to acquire musical competencies and skills, and this acquisition is only hindered by special reasons such as brain damage or lack of appropriate experience. Music Is like language, in which the self is expressed and communicated with others, and it is not of a purely linguistic nature, although one of its activities is singing, and it Is not a complete gestural language although it contains orchestral leadership and movement rhythm, and it Is not only a written language, although I has notation. It is all of that and more. In the early 1940s, the term musical intelligence became popular to express the concept of continuous musical ability by Herbart Wing in 1943. The same term was also used by Howard Gardener, who believed that musical ability constitutes a distinct and independent pattern of Intelligence. There is neurological evidence that musical Intelligence is linked to the right hemisphere of the brain, as is the case with language. In his book Frames of Mind, he proposed the existence of seven basic Intelligences, and in his theory of “multiple intelligences, he sough to expand the scope of human capabilities beyond estimating the percentage of intelligence. That is, the theory of multiple Intelligences is not a theory of the patterns of Intelligence that suit a person. It is a theory of cognitive functional performance. Gardner suggests that each person has abilities in all seven Intelligences that perform their function together in ways that are unique to each person.
The researcher used the descriptive and quasi-experimental approaches. The sample was selected from the first-year students in the Department of Music Education, Faculty of Specific Education, Tanta University, second semester of the year (2024, 2025), numbering 20 students distributed into two equally balanced groups (control and experimental groups) and were chosen based on their diversity in the level of multiple Intelligences.
The research includes the introduction, the research problem, its objectives, its Importance, its hypotheses, research tools, research procedures, and previous studies related to the research topic.
The research Is divided into two parts:
The theoretical aspect: - An overview of multiple Intelligences. – Presenting the patterns of multiple Intelligences (represented by seven intelligences). - How do you develop multiple intelligence lesson plans.
The practical aspect: Tools and field experience, consisting of: -
- Defining the educational objectives for the skills of correct performance for playing the piano technical exercises.
- Preparing the scale for the seven Intelligences.
-Preparing a performance observation card.
-Field application (prepared lessons).
The research was concluded with results, recommendations, and a list of Arabic and foreign references
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية