فاعلية برنامج قائم علي أنشطة التوكاتسو TOKATSOلتنمية المهارات الموسيقية لدي تلاميذ المرحلة الإبتدائية The Effectiveness Of A Program Based On Tokatsu Activities To Enhance Primary School Students’ Music Skills And Creativity.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بكلية التربية والآداب- جامعة صحار أستاذ مساعد بكلية التربية النوعية- جامعة طنطا

2 أستاذ أصول التربية المساعد وقائم بعمل رئيس قسم العلوم التربوية والنفسية كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

3 كلية تربية نوعية – جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي استقصاء فاعلية برنامج قائم علي أنشطة التوكاتسو TOKATSO لتنمية المهارات الموسيقية لدي تلاميذ المرحلة الإبتدائية، وقد استخدم المنهج التجريبي القائم علي تصميم المجموعتين: التجريبية والضابطة ذوي القايسين القبلي والبعدي، وتكونت مجموعة البحث من (40) من تلاميذ الصف الرابع الإبتدائي خلال العام الدراسي 2023/2024 م، وتكونت المجموعة التجريبية من (20) تلميذ وتلميذة درسوا موضوعات مادة التربية الموسيقية للصف الرابع الابتدائي بأنشطة التوكاتسو، وتكونت المجموعة الضابطة من(20) تلميذ وتلميذة درسوا نفس المحتوي بالطريقة المعتادة، وتم تطبيق أدوات البحث المتمثلة في: إختبار التحصيل المعرفي لمادة التربية الموسيقية لتلاميذ الصف الرابع الإبتدائي، بطاقة ملاحظة للأداء المهاري لمادة التربية الموسيقية لتلاميذ الصف الرابع الإبتدائي، دليل المعلم لتدريس التربية الموسيقية للصف الرابع الإبتدائي بإستخدام أنشطة التوكاتسو.
وقد أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (a ³ 0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لكل من: اختبار التحصيل المعرفي، وبطاقة ملاحظة الأداء المهاري لمادة التربية الموسيقية، لصالح المجموعة التجريبية وبحجم تأثير مرتفع، ويمكن ان تعزي نتائج الدراسة إلى تطبيق أنشطة التوكاتسو. وفي ضوء النتائج أوصي البحث الحالي بضرورة تطبيق واستخدام أنشطة التوكاتسو TOKATSOفي تدريس التربية الموسيقية للمرحلة الإبتدائية، وقد قدم البحث الحالي مجموعة من الدراسات والبحوث المقترحة في هذا الصدد. 
The aim of the current research is to investigate the effectiveness of a program based on tokatsu activities to develop primary school students’ music skills. The experimental approach was used based on the design of two groups: experimental and control with pre- and post-measurement. The research sample consisted of (40) fourth-grade students during the school year. 2023/2024. The experimental group consisted of (20) male and female students who studied the topics of music education for the fourth grade of primary school through tokatsu activities. The control group consisted of (20) male and female students who studied the same content in the usual way, and the search tools were applied: A cognitive achievement test for the music education subject for fourth-grade primary school students, an observation form for skill performance of the music education subject for fourth-grade primary school students, a teacher’s guide for teaching music education for the fourth year of primary school students using tokatsu activities.
The results revealed that there is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the mean scores of students in the experimental and control groups in the post-application of: the cognitive achievement test and the skill performance observation form for the music education subject, in the benefit of the experimental group with a high effect size, and the results of the study can be attributed to apply tokatsu activities. In light of the results, the current research recommended the necessity of applying and using tokatsu activities in teaching music education for the primary stage. The current research presented a set of proposed studies and research in this regard.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية