توظيف إستراتيجيات " التعلم البصرى، الحوار والمناقشة، الإكتشاف" لزيادة التحصيل المعرفى والمهارى لتلميذ المرحلة الأولى من التعليم الأساسى فى العزف على الة البيانو Employing strategies (visual learning, dialogue and discussion, discovery) to increase the cognitive and skill achievement of the first-stage student of basic education in playing the piano

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية جامعة طنطا

2 أستاذ البيانو بقسم التربية الموسيقية - كلية التربية النوعية جامعة طنطا

3 أستاذ البيانو المساعد بقسم التربية الموسيقية - كلية التربية النوعية جامعة طنطا

4 مدرس البيانو بقسم التربية الموسيقية كلية التربية النوعية جامعة طنطا

المستخلص

يتميز العصر الذى نعيش فيه بسرعة التغير وأهم مظاهر هذا التغير هو ما يعرف بالانفجار المعرفى أو ثورة المعرفة ، فلم تعد المعرفة ثابتة ، ولكنها أصبحت متطورة ومتغيرة وبناء على ذلك فإن المعلم لا يستطيع الانعزال عن تلك التغيرات المستمرة حيث ظهور العديد من استراتيجيات التعليم والتعلم كمكون هام فى تخطيط الدرس اليومى لما لها من تأثير واضح على العملية التعليمية  ولقد أثبتت الدراسات إن إستخدام المعلمين للإستراتيجيات والمواد التعليمية التى تتوافق مع أنماط التعلم المفضلة للتلاميذ يزيد من إشتراك التلاميذ فى الأنشطة التعليمية ويزيد التحصيل المعرفى للتلاميذ ويقلل من قلقهم ويزيد من رضا كل من المعلمين والتلاميذ لذا فضلت الباحثة إختيار بعض إستراتيجيات التعليم والتعلم ( التعلم البصرى ، الحوار والمناقشة ، الإكتشاف) لتنمية الأداء العزفى لتلاميذ مرحلة التعليم الأساسى على الة البيانو وزيادة التحصيل المعرفى لديهم ويشمل البحث على :- المقدمة ، مشكلة البحث، أهدافه ، أهميته ، فروضه ، حدود البحث وانقسم البحث الى جزئين : -
الجزء الاول :- الإطار النظرى ويشمل

إستراتيجيات التعلم البصرى ، الحوار والمناقشة ، الإكتشاف
التحصيل المعرفى والمهارى
المرحلة الاولى من التعليم الاساسى
الة البيانو والطفل

الجزء الثانى : يشمل الإطار التطبيقى (أدوات البحث ، التجربة الميدانية ) ثم إختتم البحث بالنتائج والتوصيات وقائمة المراجع العربية والأجنبية.
 
The era in which we live is characterized by rapid change, and the most important manifestations of this change are what is known as the knowledge explosion or knowledge revolution. Knowledge is no longer fixed, but has become developed and variable. Accordingly, the teacher cannot isolate himself from these continuous changes, as many teaching and learning strategies have emerged as an important component in planning the daily lesson, due to their clear impact on the educational process. Studies have proven that teachers’ use of strategies and educational materials that are compatible with students’ preferred learning styles increases students’ participation in educational activities, increases students’ cognitive achievement, reduces their anxiety, and increases the satisfaction of both teachers and students. Therefore, the researcher preferred to choose some teaching and learning strategies (visual learning, dialogue and discussion, discovery) to develop the instrumental performance of primary school students on the piano and increase their cognitive achievement The research includes: - Introduction, research problem, objectives, importance, hypotheses, research limits. The research was divided into two parts;-                   
Part One: - The Theoretical framework, which includes                       
- Visual learning strategies, dialogue and discussion, discovery          
- Cognitive and skill achievement
- The first stage of primary education
- The piano and the child
Part Two: Includes the applied framework (research tools, field experiment), then the research concluded with the results and recommendations and a list of Arabic and foreign references.   
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية