دور أخصائي الإعلام التربوي (مسرح) في تحقيق الإستدامه البيئية لدي طلاب المرحلة الإبتدائية The Role of the Educational Media Specialist (Theater) in Achieving Environmental Sustainability Among Primary School Students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية – جامعة كفرالشيخ

2 أستاذ مساعد الإعلام التربوي تخصص مسرح مدرسي كلية التربية النوعية جامعة طنطا

3 أستاذ مساعد الإعلام التربوي تخصص مسرح مدرسي كلية التربية النوعية جامعة كفر الشيخ

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلي التعرف على دور أخصائي الإعلام التربوي (مسرح) في تحقيق الإستدامة البيئيه لدي طلاب المرحلة الابتدائية واعتمد علي المنهج الوصفي وتضمنت عينة الدراسة عشرة نصوصاً مسرحيه وهي (الإنسان في قفص الإتهام- البيئة والإنسان - محاكمة مجرم البيئة - البيئة وبني البشر- البيئة في خطر -محاكمه بيئية - تلوث بيئي - لمحافظ علي البيئة - أحزان في الغابه - أمنا الشجره) في الفتره ٢٠٢٤-٢٠٢٥ وتوصل البحث إلي مجموعة من النتائج أهمها:-
١- جاء مفهوم المخاطر التي تؤثر علي حياة الكائنات الحية نتيجه لتلوث البيئة بنسبة (20.4%) من إجمالي ورود الأبعاد البيئية في مجال الحث على عدم استنزاف موارد البيئة.
٢-جاء مفهوم تلويث المياه الذي يؤدى إلى قتل العديد من الكائنات الحية بنسبه (16.3%) من إجمالي ورود الأبعاد البيئية في مجال الحث على عدم استنزاف موارد البيئة وظهر هذا المفهوم في بعض النصوص المسرحية.
٣-جاء مفهوم الحث على عدم قطع الأشجار حيث أنها مصدر للأكسجين بنسبة(١٢,٢%) من إجمالي ورود الأبعاد البيئية في مجال الحث على عدم استنزاف موارد البيئة وظهر هذا المفهوم في بعض النصوص المسرحية .
٤-جاء مفهوم المحافظة على نظافة البيئة بنسبة (14.7%) من إجمالي ورود الأبعاد البيئة في مجال المحافظة على البيئة.
٥-جاء مفهوم العمل الجماعي من أجل البيئة والمستقبل بنسبة (14.2%) من إجمالي ورود الأبعاد البيئية في مجال المحافظة على البيئة.
٦-جاء مفهوم حماية الطبيعة والمحافظة عليها لجيل المستقبل بنسبة (13.7%) من إجمالي ورود الأبعاد البيئية في مجال المحافظة على البيئة.
 
 
The current research aims to identify the role of the educational media specialist (theater) in achieving environmental sustainabil ty among elementary school students. It relied on the descriptive approach and included a sample of ten theatrical texts, which are: (The Human in the Dock - The Environment and the Human - Trial of the Environmental Criminal - The Environment and Humanity - The Environment in Danger - Environmental Trial - Environmental Pollution - The Guardian of the Environment - Sorrows in the Forest - Our Mother the Tree) during the period 2024-2025. The research reached a set of results, the most important of which are:

The concept of risks affecting living beings due to environmental pollution accounted for (20.4%) of the total environmental dimensions in the area of urging not to deplete environmental resources.
The concept of water pollution, which leads to the death of many living organisms, represented (16.3%) of the total environmental dimensions in the area of urging not to deplete environmental resources, and this concept appeared in some theatrical texts.
The concept of urging not to cut down trees, as they are a source of oxygen, represented (12.2%) of the total environmental dimensions in the area of urging not to deplete environmental resources, and this concept appeared in some theatrical texts.
The concept of maintaining environmental cleanliness accounted for (14.7%) of the total environmental dimensions in the area of preserving the environment.
The concept of collective action for the environment and the future accounted for (14.2%) of the total environmental dimensions in the area of preserving the environment.
The concept of protecting nature and preserving it for future generations represented (13.7%) of the total environmental dimensions in the area of preserving the environment.

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية