"فاعلية استخدام الذكاء الاصطناعي (تطبيقDuolingo ) في تنمية مهارات ( القرائية ) في مقرر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية " "The effectiveness of using the artificial intelligence-based Duolingo application in developing reading skills in the ICT curriculum for primary school students"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية جامعة طنطا

2 أستاذ ورئيس قسم تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

3 أستاذ علم النفس المتفرغ كلية التربية النوعية– جامعة طنطا

4 مدرس مناهج وطرق تدريس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث: " هو اثبات اهمية تطبيقDuolingo   القائم على الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارة القرائية في مقرر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
لتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لدراسة وفحص الكتابات والبحوث والدراسات السابقة المرتبطة بموضوع البحث، والنظريات التي يقوم عليها، وكتابة الإطار النظري، و لتحديد نماذج وأدوات استخدام التطبيقات القائمة على الذكاء الاصطناعي ، و لتصميم استراتيجية التفاعل المطلوبة في تنمية مهارات (القرائية)في مقرر التكنولوجيا والمنهج شبه التجريبي لتطبيق تجربة المعالجات التجريبية. وذلك للإجابة عن أسئلة البحث واختبار فروضه وفي إعداد الدراسات السابقة وأدوات الدراسة وذلك على عينة قوامها (30) طالبا من طلاب المرحلة الابتدائية ، حيث تم تقسيم الطلاب إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية أولى وتتكون من (15) طالبا ومجموعة تجريبية ثانية وتتكون من (15) طالبا درسوا مجموعة ضابطه تدرس ( بالطريقة التقليدية) ،  وعددها (30) تلميذاً. مجموعة تجريبية تدرس (باستخدام تطبيق  (Duolingo ، وعددها (30) تلميذاً. وقد استخدم الباحث مجموعة من الأدوات: اختبار تحصيلي وذلك لقياس الجوانب المعرفية، وبطاقة ملاحظة لقياس الجوانب المهارية . نتائج البحث: اكدت نتائج البحث اهمية استخدام تطبيقDuolingo القائم على الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارة القرائية في مقرر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
كمايوصي الباحث بأهمية استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات القرائية في مراحل التعليم المختلفة وفى مقررات تعليمية مختلفة حيث أنها تجعل عملية التعلم متمركزة على المتعلم ويصبح المتعلم من خلالها باحث ومستقصى عن المعلومات بحيث يساهم المتعلم في بناء معرفته وبالتالي يبقى أثر هذه المعارف والمعلومات في ذاكرة المتعلم أطول فترة ممكنة.
 
 
The research objective is to demonstrate the importance of the Duolingo application, based on artificial intelligence, in developing reading skills in the Information and Communication Technology (ICT) curriculum for primary school students.
To achieve this objective, the researcher used the descriptive analytical approach to study and examine previous writings, research, and studies related to the research topic and the theories on which it is based. The researcher also used the theoretical framework to identify models and tools for using AI-based applications, and to design the required interaction strategy for developing reading skills in the ICT curriculum. The quasi-experimental approach was used to implement the experimental treatment experiment. This was to answer the research questions, test its hypotheses, and prepare the research proposal. Previous studies and study tools were used on a sample of (30) primary school students. The students were divided into two groups: a first experimental group consisting of (15) students and a second experimental group consisting of (15) students who studied a control group studying (in the traditional way), numbering (30) students. An experimental group (30) students were taught using the Duolingo application. The researcher used a set of tools: an achievement test to measure cognitive aspects, and an observation card to measure skill aspects. Research results: The research results confirmed the importance of using the Duolingo application, which is based on artificial intelligence, in developing reading skills in the Information and Communications Technology (ICT) curriculum for primary school students. The researcher also recommends the importance of using artificial intelligence applications in developing reading skills at various educational levels and in various educational curricula, as they center the learning process on the learner, and through them, the learner becomes a researcher and investigator of information. This allows the learner to contribute to building their knowledge, thus ensuring that the impact of this knowledge and information remains in the learner's memory for the longest possible period.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية