أثر استخدام استراتيجية دورة التعلم السباعية فى تدريس الأشغال الفنية لتنمية بعض المفاهيم لدى طلاب التربية الفنية واتجاهاتهم نحوها The effect of using the Seven-Cycle Learning strategy in teaching art works to develop certain concepts among art education students and their attitude towards it

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ مناهج وطرق تدريس التربية الفنية المتفرغ كلية التربية النوعية-جامعة طنطا

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية النوعية –جامعة طنطا

3 كلية التربية النوعية جامعة طنطا

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى الكشف عن أثر إستخدام إستراتيجية دورة التعلم السباعية فى تدريس الاشغال الفنية لتنمية بعض المفاهيم لدى طلاب التربية الفنية واتجاهاتهم نحوها , وتكونت عينة البحث من (30) طالبة من طلاب الفرقة الرابعة بقسم التربية الفنية – بكلية التربية النوعية – جامعة طنطا طبقت عليهم أدوات البحث قبلياً وبعدياً وشملت أدوات البحث إختبار التحصيل المعرفى مرتبط بمقرر الاشغال الفنية بإستخدام إستراتيجية دورة التعلم السباعية  ومقياس اتجاه الطلاب نحو تطبيق الاستراتيجية وكانت من أهم نتائج البحث :-
1-يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (α≤0.05) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيق القبلى والبعدى لاختبار التحصيل الدراسى لمقرر الأشغال الفنية(ككل).
2- يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (α≤0.05) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيق القبلى والبعدى لمقياس الاتجاه   (ككل) وعند كل بعد من أبعاده. 
3-توجد علاقة إرتباطية دال موجبة بين درجات طلاب المجموعتين التجريبية على اختبار التحصيل الدراسى لمقرر الأشغال الفنية ومقياس الاتجاه  ومقياس تقدير المنتج النهائي.
4-يحقق إستخدام استراتيجية دورة التعلم السباعية فاعلية في تنمية بعض المفاهيم وإتجاهاتهم نحوها، وفقا لنسبة الكسب المعدل لبلاك.
 
The current research aims to reveal the effect of using the seven-cycle learning strategy in teaching art works to develop some concepts among art education students and their attitudes towards them. The research sample consisted of (30) female students from the fourth year in the Art Education Department Faculty of Specific Education-Tanta University. The research tools were applied to them before and after. The research tools included a cognitive achievement test related to the art works course using the seven – cycle learning strategy and a scale of students attitudes towards applying the strategy. The most important results of the research were:- There is a statistically significant difference at the level (as0.05) between the average scores of the students of the experimental group in the pre- and post – application of the academic- achievement test for the technical works course (as a whole).There is a statistically significant difference at the level (as0.05) between the average scores of the students of the experimental group in the pre – and post – application of the attitude scale (as a whole) and in each of its dimensions. There is a significant positive correlation between the scores of the students of the two experimental groups on the academic achievement test for the art course the attitude scale and the final product evaluation scale .The use of seven –cycle learning strategy is effective in developing some concepts and there attitudes towards them according to the black adjusted gain ratio .
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية