أفلام الكرتون المدبلجة ودورها في تثقيف وتشكيل شخصية الطفل Dubbed cartoons and their role in educating and shaping the child's personality

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النزعية جامعة طنطا

2 أستاذ الاذاعة والتليفزيون كلية الإعلام كلية الإعلام – جامعة القاهرة

3 أستاذ الإذاعة والتليفزيون المساعد كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

4 مدرس الصحافة بقسم الإعلام التربوي كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

يسعي البحث الحالي إلي التعرف علي العلاقة بين أفلام الرسوم المتحركة  وتشكيل شخصية وثقافة الطفل المصري، يعد من البحوث الوصفية، اعتمد علي أداتي الاستبيان والمقابلة لجمع بيانات العينة وبلغ قوامها (200) من الأطفال المتابعين لأفلام الرسوم المتحركة المدبلجة و(200) من أولياء أمور الأطفال المتابعين لأفلام الرسوم المتحركة المدبلجة و (5) من منتجي أفلام الرسوم المتحركة .
وتوصل البحث إلي عدة نتائج من ضمنها عدم وجود تباين دال إحصائياً  لكثافة تعرض الأطفال عينة الدراسة للرسوم المتحركة المدبلجة تبعا للسن "9 سنوات- 10 سنوات- 11 سنة- 12سنة" حيث بلغت قيم ف (0,530) وهى قيمة غير دالة إحصائياً، وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين أفلام الرسوم المتحركة المدبلجة التي يشاهدها الطفل "اجمالي استمارة الطفل" وشخصية وثقافة الطفل المصري من وجهة نظر أولياء الأمور "اجمالي استمارة أولياء الأمور"، حيث بلغت قيمة معامل الارتباط بيرسون -0,230 وهى قيمة دالة إحصائيا عند مستوى معنوية أقل من 0,01.
 
The current research seeks to explore the relationship between dubbed animated films and the formation of the personality and culture of Egyptian children. The researcher adopted the media survey method and classified this study as descriptive research. The researcher used questionnaires and interviews as tools to collect data. The study was applied to a purposive sample consisting of (405) individuals, distributed as follows:

200 individuals of children who watch dubbed animated films.
200 individuals of parents of these children.
5 individuals of animated film producers.

The reseach reached several results , including that , There was no statistically significant variance in the intensity of children’s exposure to dubbed animated films based on age, groups (9-12 years, as the F-value was (0.530), which is not statistically significant.
There is a statistically significant positive correlation between the dubbed cartoon films watched by the child "Total Child Form" and the personality and culture of the Egyptian child from the point of view of parents "Total Parents Form", where the value of the Pearson correlation coefficient reached -0.230, which is a statistically significant value at a significance level of less than 0.01.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية