أثر توظيف استراتيجيتي سكامبر والمحطات العلمية في تنمية السرعة الإدراكية لتلاميذ المرحلة الإعدادية Effectiveness Of Using SCAMPER And Scientific Stations Strategies On Improving The Perceptual Speed Of Prep School Students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 جامعة طنطا كلية تربية نوعية

2 أستاذ مناهج وطرق تدريس التربية الموسيقية المتفرغ بقسم التربية الموسيقية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

3 أستاذ مناهج وطرق التدريس بقسم العلوم التربوية والنفسية كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

   هدف البحث الحالي إلى استقصاء أثر توظيف استراتيجيتي اسكامبر والمحطات العلمية في تنمية السرعة الإدراكية لتلاميذ المرحلة الإعدادية وقد استخدم المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعتين : التجريبية والضابطة ذو القياس القبلي والبعدي للصف الثاني الإعدادي خلال العام الدراسي 2023/2024 وتكونت المجموعة التجريبية من (15) تلميذاً درسوا التربية الموسيقية للصف الثاني الإعدادي باستخدام استراتيجي اسكامبر والمحطات العلمية لتنمية السرعة الإدراكية وتكونت المجموعه الضابطه من (15) تلميذاً درسوا نفس المحتوى بالطريقة التقليدية وتم تطبيق أدوات البحث المتمثلة في اختبار التحصيل المعرفي لمادة التربية الموسيقية للصف الثاني الاعدادي ، بطاقة ملاحظة الأداء المهاري لماده التربية الموسيقية لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي ، دليل المعلم لتدريس التربية الموسيقية للصف الثاني الإعدادي باستخدام استراتيجي اسكامبر والمحطات التعليمية وقد اسفرت النتائج عن وجود فرق احصائياً عند مستوى a≥0.05 بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لكل من : إختبار التحصيل المعرفي ، وبطاقة ملاحظة الأداء المهاري لمادة التربية الموسيقية باستخدام استراتيجي اسكامبر والمحطات العلمية في تنمية السرعة الإدراكية لصالح المجموعة التجريبية وبحجم تأثير مرتفع ، ويمكن ان تعزي نتائج الدراسة الى تطبيق استراتيجي اسكامبر والمحطات العلمية في تنمية السرعة الإدراكية . وفي ضوء النتائج اوصي البحث الحالي بضرورة تطبيق واستخدام استراتيجي اسكامبر والمحطات العلمية في تدريس التربية الموسيقية وقد قدم البحث الحالي مجموعة من الدراسات والبحوث المقترحة في هذا الصدد
 
The aim of the current research is to investigate the efficiency of SCAMPER and scientific stations in developing the cognitive speed of advanced stage students. The experimental application was used to design two groups: experimental and control with pre- and post-measurement for the second year of middle school during the academic year 2023/2024. The experimental group of (15) students who studied music education completed For the second year of middle school, using Escamper and scientific stations to control and control perceptual perception from (15) students who studied the same content by definition, and subsequent research tools were applied in the creative achievement of the subject of automatic control for the second year of middle school. Skill performance observation card for music education for the second year of middle school, a teacher’s guide for teaching music education for the second year of middle school using the SCAMPER strategy and educational stations. The results resulted in a statistical difference at the level of ≥0.05 between the average scores of students in the experimental and control groups in the post-application of each of the following: the cognitive achievement test and the skill performance note card for musical education. The subject using Escamper's strategy and scientific stations in developing cognitive speed for the benefit of the experimental group with a high effect size. The results of the study can be attributed to the application of Escamper's strategy and scientific stations in developing cognitive speed. In light of the results The current research recommended the necessity of applying and using the SCAMPER strategy and scientific stations in teaching music education. The current research presented a group of proposed studies and research in this regard.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية