سيكولوجية التصميم الداخلي للفصول الدراسية للمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية Psychology of interior design for secondary school classrooms in the Kingdom of Saudi Arabia
يهدف البحث الى دراسة سيكولوجية التصميم الداخلي للفصول الدراسية للمرحلة الثانوية للطالبات، حيث أنها مرحلة عمرية حرجة، الى الاهتمام ولفت انظار المصممين في التصميم الداخلي الجيد وعلاقته في تحقيق الجمالية وجودة التعليم، وتشير أهمية البحث الى الوقوف على مبادئ وأساسيات التصميم الداخلي للفصول الدراسية في المرحلة الثانوية وتأثيرها الإيجابي على العملية الإبداعية لطلاب تلك المرحلة، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي الذي يناقش تصميم الفصل المدرسي الجيد للمرحلة الثانوية للطالبات للوصول الى بناء العلاقة الجيدة بين المتعلم والمعلم، وخلق بيئة محفزة، حيث توصلت النتائج الى ان مراعاة سيكولوجية التصميم الداخلي للفصول الدراسية ساهم في بناء بيئة إيجابية جمالية محفزة للعملية التعليمية، وجاءت التوصيات الى أهمية لفت الانتباه الى التصميم الجيد والمبتكر للنجاح والارتقاء بطلاب العلم .
The study of the psychology of interior design of secondary school classrooms for female students, as it is a critical age stage, called for attention and drawing the attention of designers to good interior design and its relationship to achieving aesthetics and quality of education. The importance of the research indicates standing on the principles and basics of interior design for secondary school classrooms and its positive impact on the creative process of students at that stage. The study followed the descriptive analytical approach that discusses the design of a good secondary school classroom for female students to reach building a good relationship between the learner and the teacher, and creating a stimulating environment, as the results reached that taking into account the psychology of interior design of classrooms contributed to building a positive, aesthetic environment that stimulates the educational process. The recommendations came to the importance of drawing attention to good and innovative design for the success and advancement of students of science
وزان, هناء بنت عدنان بن محمد. (2024). سيكولوجية التصميم الداخلي للفصول الدراسية للمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية Psychology of interior design for secondary school classrooms in the Kingdom of Saudi Arabia. المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 20(20), 1967-1994. doi: 10.21608/sjsep.2024.406748
MLA
هناء بنت عدنان بن محمد وزان. "سيكولوجية التصميم الداخلي للفصول الدراسية للمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية Psychology of interior design for secondary school classrooms in the Kingdom of Saudi Arabia", المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 20, 20, 2024, 1967-1994. doi: 10.21608/sjsep.2024.406748
HARVARD
وزان, هناء بنت عدنان بن محمد. (2024). 'سيكولوجية التصميم الداخلي للفصول الدراسية للمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية Psychology of interior design for secondary school classrooms in the Kingdom of Saudi Arabia', المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 20(20), pp. 1967-1994. doi: 10.21608/sjsep.2024.406748
VANCOUVER
وزان, هناء بنت عدنان بن محمد. سيكولوجية التصميم الداخلي للفصول الدراسية للمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية Psychology of interior design for secondary school classrooms in the Kingdom of Saudi Arabia. المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية, 2024; 20(20): 1967-1994. doi: 10.21608/sjsep.2024.406748