استحداث الأزياء السعودية التقليدية النسائية باستخدام أحد تطبيقات الذكاء الاصطناعي لمواكبة رؤية المملكة العربية السعودية 2030 Introducing traditional Saudi women's fashion using an artificial intelligence application to keep pace with Saudi Arabia's Vision 2030

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ تصميم الأزياء المشارك، قسم تصميم الأزياء، كلية الفنون والتصاميم، جامعة القصيم أستاذ مساعد بقسم الملابس والنسيج، كلية الاقتصاد المنزلي، جامعة حلوان

2 كلية الفنون والتصاميم، جامعة القصيم

المستخلص

يهدف البحث إلى تحديد سمات الملابس التقليدية النسائية في المملكة العربية السعودية، الاستفادة من استخدام أحد تطبيقات الذكاء الاصطناعي، استحداث تصميمات أزياء سعودية خارجية تقليدية نسائية باستخدام أحد تطبيقات الذكاء الاصطناعي لمواكبة رؤية المملكة العربية السعودية 2030، قياس درجة قبول المتخصصين في مجال تصميم الأزياء للتصميمات المقترحة، قياس درجة قبول المستهلكات للتصميمات المقترحة، تنفيذ التصميمات التي حصلت على أعلى نسبة قبول من قبل عينة البحث، استخدم المنهج الوصفي التحليلي مع التطبيق لمناسبتهما لتحقيق أهداف البحث، حدود البحث استحداث الأزياء السعودية الخارجية التقليدية النسائية من عمر (20-38) سنة، استخدام أحد تطبيقات الذكاء الاصطناعي، تكونت عينة البحث من "المتخصصين وعددهم (11) ويقصد بهم السادة الأساتذة، الأساتذة المشاركين، الأساتذة المساعدين تخصص تصميم أزياء للتعرف على آرائهم تجاه التصميمات المقترحة ,المستهلكات وعددهن (51) ويقصد بهن أفراد المجتمع من النساء، وتشير النتائج وفقاً لمعاملات الجودة والمتوسط الوزني لآراء المتخصصين في المجموع الكلي للتصميمات المقترحة، إن التصميم الثامن حقق أعلى معامل جودة بنسبة 97.64% وهي تمثل نسب جودة متميزة، ثم التصميم السابع  بنسبة 95.21%، يليه التصميم الخامس والتصميم الثالث بنسبة 92.85%، بينما تراوح معامل الجودة لباقي التصميمات من 84.99% إلى 92.36%، وتشير النتائج وفقاً لمعاملات الجودة والمتوسط الوزني لآراء المستهلكات في المجموع الكلي للتصميمات المقترحة، إن التصميم الرابع والتصميم الثامن والتصميم السابع هما الأفضل بالنسبة لباقي التصميمات وفقا لآراء المستهلكات وذلك بمعامل جودة 97.08%، ثم كلا من التصميم الأول والتصميم العاشر وذلك بمعامل جودة 95.62%، ثم التصميم التاسع وذلك بمعامل جودة 89.64%، ثم كلاً من التصميم الثاني والثالث وذلك بمعامل جودة 86.09%، ثم التصميم السادس وذلك بمعامل جودة 84.14%، وأخيراً التصميم الخامس وذلك بمعامل جودة 82.04%.
 
The research aims to identify the characteristics of women's traditional clothing in the Kingdom of Saudi Arabia, benefit from the use of an artificial intelligence application, develop traditional Saudi women's outdoor fashion designs using one of the artificial intelligence applications to keep pace with the vision of the Kingdom of Saudi Arabia 2030, measuring the degree of acceptance of specialists in the field of fashion design for the proposed designs, measuring the degree of acceptance of consumers for the proposed designs, implementing the designs that obtained the highest acceptance rate by the research sample, using the descriptive analytical approach with the application to suit them To achieve the objectives of the research, the limits of the research, the development of traditional Saudi women's outdoor fashion from the age of (20-38) years, the use of one of the applications of artificial intelligence, the research sample consisted of "specialists and their number (11) and they mean professors, associate professors, assistant professors specializing in fashion design to identify their opinions towards the proposed designs, consumers and their number (51) and mean members of society from women, and the results indicate according to the quality and average weight factors of the opinions of specialists in the total number of proposed designs, The eighth design achieved the highest quality factor by 97.64%, which represents distinct quality ratios, then the seventh design by 95.21%, followed by the fifth design and the third design by 92.85%, while the quality factor for the rest of the designs ranged from 84.99% to 92.36%, and the results indicate according to the quality coefficients and the average weight of the opinions of consumers in the total number of proposed designs, the fourth design, the eighth design and the seventh design are the best for the rest of the designs according to the opinions of consumers, with a quality factor of 97.08%, then Both the first design and the tenth design with a quality factor of 95.62%, then the ninth design with a quality factor of 89.64%, then both the second and third design with a quality factor of 86.09%, then the sixth design with a quality factor of 84.14%, and finally the fifth design with a quality factor of 82.04%.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية