تصميم وتنفيذ أزياء نسائية معاصرة باستخدام الأقمشة المزخرفة بنقوش "السدو التراثية" لتنمية مهارات الطالبات ودعم المشاريع المتوسطة والصغيرة Designing and implementing contemporary women’s fashions using fabrics decorated with “heritage Al-Sadu” patterns to develop students’ skills and support medium and small projects.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ الملابس والنسيج المساعد كلية التربية النوعية جامعة الفيوم

المستخلص

يهدف البحث إلى تنمية الأداء المهاري والابتكاري للطالبات في مقرر عروض الأزياء بتصميم وتنفيذ أزياء معاصرة باستخدام الأقمشة المنقوشة بزخارف السدو التراثية مع الأقمشة المتداولة والمعتاد استخدامها بين الفتيات والسيدات، كما يسعى البحث إلى إلقاء الضوء على دور تصميم الأزياء في الحفاظ على التراث وإمكانية الاستفادة منه في ابتكار مجموعة من الأزياء النسائية الخارجية المعاصرة باستخدام الأقمشة المنقوشة بزخارف السدو التراثية وحفاظا على الهوية، ويتناول البحث الحالي أيضا تحليلاً لتلك الزخارف للتعريف بها، تكونت عينة البحث من طالبات الفرقة الرابعة (المستوى الثامن)، قسم الاقتصاد المنزلي، مسار تصميم الأزياء، كلية العلوم والآداب ببلجرشي فرع شهبه- جامعة الباحة، وعددهن (12) اثنتا عشرة طالبة، واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي التطبيقي، واشتملت أدوات البحث على استبانة للسادة الأساتذة المتخصصين، واستبانة للسيدات والفتيات المستهلكات، وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التصميمات المنفذة في تحقيق جوانب التقييم ككل (الجانب الوظيفي – الجانب الجمالي – الجانب الابتكاري) وفقًا لآراء السادة المحكمين والمستهلكات، ويشير ذلك إلى إكساب الطالبات مهارات تصميمة تطبيقية وتحقيق إضافة زخرفية للملابس النسائية.
 
The research aims to develop the skillful and innovative performance of female students in the fashion shows course by designing and implementing contemporary fashions using fabrics patterned with traditional Sadu motifs with fabrics commonly used by girls and women. The research also seeks to shed light on the role of fashion design in preserving heritage and the possibility of benefiting from it in creating a group of contemporary women's outerwear using fabrics patterned with traditional Sadu motifs and preserving identity. The current research also deals with an analysis of these motifs to identify them.
The research sample consisted of 12 female students from the fourth year (eighth level) of the Home Economics Department, Fashion Design Track, Faculty of Arts and Sciences, Bijelrashi, “Shahba Branch”, Al-Baha University. The research followed the descriptive analytical applied approach, and the research tools included a questionnaire for specialized professors and a questionnaire for female and female consumers. The results showed statistically significant differences between the implemented designs in achieving the evaluation aspects as a whole (functional aspect - aesthetic aspect - innovative aspect) according to the opinions of the arbitrators and consumers. This indicates that the students acquired applied design skills and achieved a decorative addition to women’s clothing.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية