رؤية التحليلية لأسلوب المينيمال فى المشغولة النسجية من خلال الخطوط الأفقية والرأسية The Analytical Vision of Minimal Style in Textile Work through Horizontal and Vertical Lines

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

جامعة طنطا

المستخلص

 ( Minimal Art) ، تترسخ لدينا مفاهيم غير تقليدية. وقد إعتمدت فكرة المعرض على توصيل المفهوم والمحتوى الفكرى ببساطة لتوظيف الفكرة البصرية، فى إعلان للتمرد على كثرة التفاصيل والألوان وأساليب النسيج المختلفة، بطرح يؤكد جوهر الرؤية الجمالية والبحث أو الكشف عن مضامين شكلية وتشكيلية بأبسط أدوات وأساليب النسيج اليدوى، تحمل فى هيئتها البسيطة عمقاً فنياً. وترى الباحثة أنها إستثمرت أبسط التصميمات  وأبسط الخامات و أبسط الألوان والتراكيب النسجية للوصول إلى الهدف الحقيقي والفعلى لهذا الفن ، كتوجه فكرى يختلف عن التوجهات المألوفة والمعروفة لدينا فى مجال النسيج اليدوي. فقد إستخدمت الباحثة فى أعمالها عنصر واحد فقط وهو شكل الباليرينا حيث إختلفت حركة كل منهم عن الأخرى وظهرت فى مساحات مغلقة وأخرى مفتوحة فى نظام متنوع من خلال إتجاهات حركية معينة، إلا أنها آثرت التعبير عن تلك العناصر بشكل أبسط بكثير من خلال الخطوط الأفقيه والرأسية التى ترجمت فيها حركه وشكل العنصر (الباليرينا) إلى خط أفقى أو رأسي يعبر عن الإنغلاق أو الإنطلاق ، وبفعل قانون الجاذبية تعود العناصر إلى الإستقرار مرة أخرى من خلال الخط الأفقى وتلك الرؤية تحمل وجهة نظر الباحثة بشكل فردى يأتى من خلال الإطار العام لفن المينيمال.
        The aim of this research is to reach the intellectual and artistic content of textile work with the least and simplest plastic images and an analytical relationship through the horizontal and vertical line. Due to our ongoing need for research, detection, experimentation and the introduction of new intellectual methods in the field of hand weaving and an extension of Minimal Art, unconventional concepts take hold. The research relied on the showing of the concept and intellectual content simply to employ the visual idea, in an advertisement to rebel against the abundance of details, colors and different styles of fabric through putting forward suggestion that emphasizes the essence of aesthetic vision and research or reveal the formative and plastic contents with the simplest tools and methods of manual weaving, carrying simple artistic depth. The researcher believes that she invested the simplest designs - and the simplest raw materials - the simplest colors and textures to reach the real and actual goal of this art, as an intellectual trend that is different from the familiar trends known in the field of hand weaving. In her work, the researcher used only one element, the shape of the ballerina, where the movement of each of them differed from the other and appeared in closed and open spaces in a various system through certain movement directions, but she opted to express those elements much simpler through the horizontal and vertical lines that have shown. The movement and shape of the element (ballerina) to a horizontal or vertical line which expresses closure or starting, and because of the law of gravity, elements return to stability again through the horizontal line and that vision shows own the view of the researcher individually resulted from the general framework of Minimal art.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية