أثر استخدام التعلم المعكوس المدعم برمز الاستجابة السريع QR Codeفى تعلم بعض مهارات التريكو اليدوى The Effect of Using Flipped Learning Supported by QR Code in Learning Some Hand Knitting Skills

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية جامعة عين شمس

المستخلص

نظراً للتطور العلمي الهائل المتوالي في جميع المجالات والتي من أهمها التقدم في مجال الثورة المعلوماتية التي دخلت كل قطاعات النشاط الإنساني، وأصبحت ضرورة لاغنى عنها في التعليم، وهذا ما دفع بالقائمين على التدريس إلى البحث عن طرق واستراتيجيات جديدة لمواجهة العديد من التحديات التي تواجه العملية التعليمية في ظل هذا التطور المتلاحق. وتُعد استراتيجية التعلم المعكوس إحدى استراتيجيات التعلم الحديثة لهذا التوجه. كما أن لاستخدام رمز الاستجابة السريعة Code" " QR إمكانية في الوصول الفوري إلى الروابط الخاصة بالتعلم دون الاضطرار إلى إعادة كتابتها على متصفح الهواتف الذكية، إذ تستخدم هذه التقنية في تشفير معلومات خاصة وتحويلها إلى رموز على بطاقات يمكن قراءتها ومشاهدتها باستخدام كاميرا الهاتف الذكي. ويهدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية التعلم المعكوس المدعم برمز الاستجابة السريع فى تعلم بعض مهارات التريكو اليدوي، وتتلخص أهمية البحث في محاولة دمج استراتيجية التعلم المعكوس مع رمز الاستجابة السريع فى تعليم وتعلم بعض مهارات التريكو اليدوي، وتمثل مجتمع البحث في طلاب الفرقة الثالثة بقسم الاقتصاد المنزلى بكلية التربية النوعية جامعة عين شمس بــــلغ عددهم (84) كمجموعة تــجريبية واحدة، وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وأعدتـ البـــاحثة الأدوات وهي عبــــــارة عن( اختبار تحصيلي– اختبار مهاري- بطاقة ملاحظة - مقياس تقدير المنتج – استبانة آراء الطلاب ) وكان من أهم النتائج وجود توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطى الدرجات القبلية/ البعدية لطلاب المجموعة التجريبية في الاختبار التحصيلى والاختبار المهاري لصالح التطبيق البعدى. وقد أوصت الباحثة باستخدام إستراتيجية التعلم المعكوس المدعم برمز الاستجابة السربع في تدريس مقررات الملابس والنسيج، لما له من أثر إيجابي، ينعكس في تحصيل الطلاب معرفياً ومهارياً.
 
Due to the tremendous successive scientific development in all fields, the most important of which is the progress in the field of information revolution, as it has entered all sectors of human activity, and has become an indispensable necessity in education, and this is what prompted those in charge of teaching to search for new methods and strategies to confront many of the challenges facing the process. Education in light of this successive development. The flipped learning strategy is one of the modern learning strategies for this trend. using the QR code also provides instant access to learning links without having to retype them on a smartphone browser, as this technology is used to encrypt private information and turn it into codes on cards that can be read and viewed using the smartphone camera. The current research aims to identify the effect of using the flipped learning strategy supported by the QR code in learning some hand knitting skills. The importance of the research is summarized in trying to integrate the flipped learning strategy with the QR code in teaching and learning some hand knitting skills. The research community is represented by third year students. In the Department of Home Economics, Faculty of Specific Education, Ain Shams University, their number was (84) as one experimental group. the researcher prepared the tools, which were (an achievement test - a skills test - a note card - a product rating scale - a student opinion questionnaire). One of the most important results was that there were statistically significant differences between the average pre/post scores of the experimental group students in the achievement test and the skills test in favor of the post. Application. The researcher recommended using the flipped learning strategy supported by QR code in teaching clothing and textile courses, because of its positive impact, which is reflected in students’ achievement, both cognitively and skillfully.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية