فن الريزن بين الحضور والغياب The Art of Resin Between Attendance & Absence

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ أشغال فنية بقسم التربية الفنية كلية التربية الأساسية-الهيئة العامة للتعليم التطبيقي دولة الكويت

المستخلص

               كلّما تقدّم العلم وتطوّرت المعارف، تتحوّل وتتغيّر بمواكبة هذا التطوّر الخامات والتقنيات وأساليب التعبير الفنّي. وبعد أن رسم الإنسان الأوّل توتراته على جدران الكهوف بالفحم الناتج عن الخشب المحترق حتّى اكتشف تحضير الألوان المائيةّ من الأتربة وعظام الحيوانات ثم الزيتيّة، نجد اليوم أنّ هذه الخامات قد توسّعت واتخذت اشكالًا عديدة؛ منها تقنيّة استخدام اللدائن الطبيعيّة بداية ثم الاصطناعيّة مثل "الراتنج" أو" الريزين". هذه المادة المعروفة منذ القدم بخواصها الطبيعي، أصبحت تُحضّر صناعيًا وتُنافس الخامات التقليديّة في عالم الفن ممّا يُثير حفيظة بعض متعاطي الفنّ ويعتبرونها لا تحمل "النبل" الكامن في العمل الفنّي الشائع، بينما يرى آخرون أنّها لا تقلّ أهميّة عن أيّة خامة فنيّة أخرى، ولكلّ من الفريقين وجهة نظره. في هذا البحث إنّما شاءت الباحثة أن تُخضع الناتج الفنّي الخارج من عالم فنون "الريزين" الإبوكسي، لمفهوم "حضور وغياب العمل الفنّي" الذي يحكم العلاقة بين الفنان والعمل الفنّي والمتلقّي، العناصر الثلاثة المكوّنة لحركة الإنتاج، العرض، التلقّي.
As science advances and knowledge develops, materials, technologies, and methods of artistic expression transform and change in keeping with this development. After the first man painted his drawings on the walls of caves with charcoal resulting from burning wood, until he discovered the preparation of watercolors from dust, animal bones, and then oil, we find today that these materials have expanded and taken on many forms. Among them is the technique of using natural plastics first, then synthetic ones such as “Rating” or “resin”. This material, known since ancient times for its natural properties, has become artificially prepared and competes with traditional materials in the world of art, which raises the ire of some art users who consider it does not carry the “nobility” inherent in common artwork, while others see it as no less important than any other artistic material, and for everyone. Both sides have their point of view. In this research, the researcher wanted to subject the artistic product emerging from the world of epoxy resin arts to the concept of “the presence and absence of the artistic work,” which governs the relationship between the artist, the artistic work, and the recipient, the three components that make up the movement of production, display, and reception.

الكلمات الرئيسية