معالجة الصحف الإلكترونية المصرية لمحتوى الترند في الفترة من (1/1/2024) حتى (1/2/2024) Egyptian electronic newspapers’ treatment of trend content in the period from (1/1/2024) to (2/1/2024).

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية، جامعة طنطا

2 كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على معالجة الصحف الإلكترونية المصرية لمحتوى الترند في الفترة من (1/1/2024) حتى (1/2/2024)، وتنتمي هذه الدراسة إلى البحوث الوصفية التحليلية لذلك تلجأ الباحثة إلى استخدام منهج المسح الإعلامي بشقه التحليلي وذلك بهدف وصف وتحليل معالجة الصحف الإلكترونية المصرية لمحتوى الترند بدرجة عالية من الشمول والدقة.
وتطبق هذه الدراسة على الصحف الإلكترونية التالية (الأهرام واليوم السابع والمصري اليوم) من خلال تحليل مضمون محتوى الترند في كل منهم، وتعتمد الباحثة في تحديد محتوى الترند على تصنيف Google trends الذي يعبر عن المحتوى الأكثر رواجًا على شبكة الإنترنت.
واعتمدت الدراسة الحالية على استمارة تحليل المضمون: وذلك بتحليل مضمون محتوى الترند في الصحف الإلكترونية التالية (الأهرام واليوم السابع والمصري اليوم) في الفترة من (1/1/2024) إلى (1/2/2024). وتوصلت إلى أهم النتائج التالية:

تستخدم الصحف الإلكترونية محل الدراسة اللغة العربية بشكل أساسي لتغطية محتوى الترند مقابل استخدامها للغة العربية والإنجليزية معًا.
أكثر الوسائط المتعددة المستخدمة في الصحف الإلكترونية محل الدراسة هي النص والصورة تليهما الروابط التشعيبية، بينما أقل الوسائط المتعددة استخدامًا هي البث المباشر.
الموضوعات الرياضية هي الأكثر انتشارًا بين محتوى الترند بالصحف الإلكترونية محل الدراسة.
الجمهور العام هو الفئة المستهدفة بشكل أكبر من محتوى الترند بالصحف الإلكترونية محل الدراسة بينما المرأة هي أقل الفئات المستهدفة من محتوى الترند بالصحف محل الدراسة.

The study aimed to identify Egyptian electronic newspapers’ treatment of trend content in the period from (1/1/2024) to (2/1/2024).This study belongs to descriptive analytical research. Therefore, the researcher resorts to using the media survey method in its analytical part, with the aim of describing and analyzing Egyptian electronic newspapers’ treatment of trend content with a high degree of comprehensiveness and accuracy.
This study is applied to 3 electronic newspapers by analyzing the content of the trend content in each of them. In determining the trend content, the researcher relies on the Google Trends classification, which expresses the most popular content on the Internet.
The current study relied on the content analysis form: by analyzing the content of the trend content in 3 electronic newspapers in the period from (1/1/2024) to (2/1/2024).The most important results of the study:

The electronic newspapers under study mainly use the Arabic language to cover trend content, compared to their use of Arabic and English together.
The most frequently used multimedia in the electronic newspapers under study are text and images, followed by hyperlinks, while the least used multimedia is live broadcasting.
Sports topics are the most prevalent among the trend content in the electronic newspapers under study.

The general public is the largest target group for trend content in the electronic newspapers under study, while women are the least targeted group for trend content in the newspapers under study.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية