استراتيجيات الوساطة الوالدية الرقمية وعلاقتها بالسلامة السيبرانية للأطفال بمرحلة الطفولة المتاخرة في ضوء تداعيات عصر المعلوماتية Digital parenting strategies and their relationship to children's cybersecurity in a delayed childhood in light The repercussions of the age of informatics

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة المنوفية

10.21608/sjsep.2024.300367.1133

المستخلص

هدف البحث الحالي بصفة أساسية إلى دراسة العلاقة بين ممارسة الأمهات لاستراتيجيات الوساطة الوالدية الرقمية بمحاورها، والسلامة السيبرانية بمحاورها للأطفال بمرحلة الطفولة المتاخرة في ضوء تداعيات عصر المعلوماتية. وتم اختيار العينة بطريقة عمدية غرضية بشرط أن يكون الطفل لنفس الأم ومن مستويات اجتماعية اقتصادية مختلفة بمحافظة المنوفية. تم استيفاء البيانات من خلال تطبيق أدوات البحث (استمارة البيانات العامة، إستبيان إستراتيجيات الوساطة الوالدية الرقمية، استبيان الوعى بالسلامة السيبرانية). وتم تطبيق الأدوات على عينة البحث الأساسية (310) من الأمهات بالإضافة إلى (310) طفل (في عمر 9-12 عام) لنفس الأم. واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة عبر برنامج Spss21. وأوضحت النتائج أن :  
97,4% من الأمهات عينة البحث كانت ذوات ممارسة منخفضة ومتوسطة لإستراتيجيات الوساطة الوالدية الرقمية وذلك بجمع النسبتين معاً، أن 91,6% من الأطفال عينة البحث يمتلكون وعي منخفض ومتوسط للسلامة السيبرانية، كما تبين وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستويات دلالة 0,001، 0,01، 0,05 بين مستوى ممارسة الأمهات عينة البحث لإستراتيجيات الوساطة الوالدية الرقمية بمحارها ومستوى الوعى بالسلامة السيبرانية بمحاورها لدى الأطفال بمرحلة الطفولة المتأخرة. وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأمهات عينة البحث في ممارسة إستراتيجيات الوساطة الوالدية الرقمية بمحاورها تبعاً لعمل الأم لصالح الأمهات العاملات، وتبعاً لعمر الأم لصالح الأمهات فى الفئة العمرية (35-<45 سنة)، وتبعاً لعمل الأم لصالح الأمهات العاملات فى أعمال مهنية، وتبعاً لعدد الأبناء لصالح اللاتى لديهن (طفل واحد)، وتبعاً لمستوى تعليم الأم لصالح ذوات التعليم المرتفع. وكذلك وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأطفال عينة البحث في مستوى الوعى بالسلامة السيبرانية ومحاورها تبعاً لبيئة السكن لصالح الريف، وتبعاً لعدد ساعات إستخدام الإنترنت يومياً لصالح الإستخدام أقل من 5 ساعات، وتبعاً لمدى إلتزام الأمهات بإستراتيجيات الحماية الرقمية لصالح الأمهات اللاتى يلتزم بتطبيق إستراتيجيات الحماية الرقمية مع أبنائهن، وتبعاً لمدى تعليم الأم لصالح ذوات التعليم المرتفع. 
ويوصي البحث بتفعيل الإستراتيجية المقترحة من قبل الجهات المعنية المتمثلة في المجلس القومي للأمومة والطفولة- وزارة الإعلام- وزارة الإتصالات وتكنولوجيا المعلومات - وزارة  التربية والتعليم وذلك من خلال تحويل محتوى الإستراتيجية إلى كتيبات ورقية ورقمية، يتم توزيعها فى جميع الجهات التابعة لهم بطرق ميسرة مما يسهم في توعية الأمهات بصفة عامة بالإستراتيجيات المختلفة للوساطة الرقمية وكيفية توظيفها بما يعزيز السلامة السيبرانية للأبناء.
The objective of the present research is primarily to examine the relationship between mothers' exercise of digital parental mediation strategies with their interlocutors and the cybersecurity of their interlocutors with children in late childhood in the light of the repercussions of the information age. The sample was chosen in a deliberate and intentional manner provided that the child was the same mother and of different socio-economic levels in Menoufia governorate. Data has been met through the application of research tools (General Data Form, Digital Parental Mediation Strategy Questionnaire, Cyber Safety Awareness Questionnaire). The tools were applied to the basic research sample (310) of mothers plus (310) children (9-12 years) of the same mother. The research followed the analytical descriptive approach and appropriate statistical methods were used through the Spss21 's programme. The results showed that:
97,4 % of the mothers research sample had a low and medium practice of digital parental mediation strategies by combining the two ratios 91.6% of children have low and medium cyber safety awareness. and a statistically relevant correlation at the indicative levels of 0, 001, 0, 01, and the 0.05 between the level of research sample mothers' exercise of digital parental mediation strategies by their oysters and the level of awareness of cybersafety by their interlocutors in late childhood. There are statistically significant differences between the average grades of mothers. Research into the practice of digital parental mediation strategies by interlocuting them according to the mother's work for working mothers, depending on the age of the mother for mothers in the age group (35 - < 45), depending on the mother's work for mothers working in professional work, depending on the number of children in favour of those with (one child), and depending on the level of the mother's education for those with higher education. There are also statistically significant differences between children's grade averages and research into the level of cybersafety awareness and its interlocutors depending on the housing environment for the benefit of the countryside, depending on the number of hours per day used by the Internet for less than 5 hours, and on the extent to which mothers adhere to digital protection strategies for mothers committed to applying digital protection strategies with their children, and depending on the extent of mothers' education for those with higher education.
The research recommends the operationalization of the proposed strategy by the relevant authorities of the National Council for Motherhood and Childhood - Ministry of Information - Ministry of Communications and Information Technology - The Ministry of Education, through the transformation of the content of the strategy into paper and digital brochures, is distributed in all their affiliates in easy ways, thereby contributing to the awareness of mothers in general about the various strategies for digital mediation and how to employ them in order to enhance children's cyber safety.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية