نمط عرض الوكيل الذكى (واقعى / كرتونى) ومستوى تجهيز المعلومات (سطحى / عميق) ببيئة تعلم إلكترونى متعددة الفواصل وأثرهما على تنمية مهارات تصميم المواقع وخفض التشتت لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. Displaying The Smart Agent Mode (Realistic/ Cartoon) and Information Processing Level (Superficial/Deep) in A Spaced Electronic Learning Environment and Thei

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية النوعية بطنطا

2 مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية بطنطا

المستخلص

هَدَف البحث إلى دراسة أثر التفاعل بين نمط عرض الوكيل الذكى (واقعى / كرتونى) ومستوى تجهيز المعلومات (سطحى / عميق) ببيئة تعلم إلكترونى متعددة الفواصل على تنمية مهارات تصميم المواقع وخفض التشتت لدى طلاب تكنولوجيا التعليم, وقد اهتم البحث بمناقشة بيئات التعلم الإلكترونى متعددة الفواصل، والتعريف بأنماط عرض الوكيل الذكى ومستويات تجهيز المعلومات، وفى سبيل التحقق من فروض البحث تم تطوير أربع بيئات للتعلم الإلكترونى متعدد الفواصل، الأولى باستخدام نمط عرض الوكيل الذكى (واقعى) ومستوى تجهيز المعلومات (سطحى)، والثانية باستخدام نمط عرض الوكيل الذكى (واقعى) ومستوى تجهيز المعلومات (عميق)،  والثالثة باستخدام نمط عرض الوكيل الذكى (كرتونى) ومستوى تجهيز المعلومات (سطحى)، والرابعة باستخدام نمط عرض الوكيل الذكى (كرتونى) ومستوى تجهيز المعلومات (عميق)، وقد تم إجراء التجربة على عدد (60) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة - قسم تكنولوجيا التعليم، وكان من أهم النتائج وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعة فى التطبيق البعدى لإختبار التحصيل المعرفى المرتبط بمهارات تصميم المواقع الإلكترونية وبطاقة ملاحظة الأداء المهارى لمهارات تصميم المواقع الإلكترونية (ككل) وعند كل مكون من مكوناتها ولمقياس خفض التشتت (ككل) وعند كل مكون من مكوناته ببيئة التعلم الالكترونى متعددة الفواصل لصالح المجموعة التجريبية التى درست المحتوى باستخدام نمط عرض الوكيل الذكى (واقعى) ومستوى تجهيز المعلومات (عميق) على حساب المجموعات الثلاث الأخرى. كما وجدت علاقة ارتباطية بين درجات طلاب مجموعات البحث التجريبية على اختبار التحصيل المعرفى المرتبط بمهارات تصميم المواقع الإلكترونية، ودرجاتهم علي بطاقة ملاحظة مهارات تصميم المواقع الإلكترونية، ودرجاتهم علي مقياس خفض التشتت.
 
This research aimed to study the effectiveness of interaction between Displaying smart agent modes (realistic/ cartoon) and Information processing levels (Superficial/Deep) in a Spaced Electronic Learning Environment and its effectiveness on the Development of Websites Design Skills and Reducing Mind Wandering for the Educational Technology Learners.
The research studied the Spaced Electronic Learning Environment, defining the mode of displaying the smart agent and the level of information processing, and to examin the research hypothesis four Spaced Electronic Learning Environments were developed.
The first used displaying smart agent mode (realistic) and information processing level (Superficial). The second used displaying smart agent mode (realistic) and information processing level (deep). The third used displaying smart agent mode (cartoon) and information processing level (Superficial). The fourth used displaying smart agent mode (cartoon) and information processing level (deep). Research sample consisted of (60) learners of the forth grade Educational Technology department.
The results show that there are significant differences between average grades of the experimental groups' learners on the designing websites skills, knowledge achievement relating to designing websites skills and reducing mind wandering among Educational Technology learners for the learners that studied using displaying smart agent mode (realistic) and information processing level (Superficial). In addition, a correlation relationship was found between the degrees of experimental groups' learners on the achievement test, designing websites skills observation card, reducing mind wandering questionnaire.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية