متغيرات الإدراك البصري للثُقب كعنصر تشكيلي في المشغولة الفنية المنفذة بعجائن التشكيل Variables of visual perception of the hole as a formative element in the artistic work carried out with modeling pastes

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ الأشغال الفنية المساعد- قسم التربية الفنية - كلية التربية النوعية- جامعة طنطا

المستخلص

يسعى الفنان دائما للحصول على حلول جديدة ومبتكرة مستفيداً من الأبعاد التشكيلية والجمالية للخامات المختلفة من خلال أساليب تشكيلها وخصائها، وما يتحقق من ذلك من بدائل متغيرة يمكن من خلالها التوصل إلى صياغات تشكيلية جديدة لم يكن الفنان أو ممارس الفن ليصل إليها دون محاولات التجريب المستمر لإكتشاف ما هو جديد وغير تقليدي .
يعتبر أسلوب الثَقب من الأساليب التى قدمت حلولاً تشكيلية متباينة لمسطح العمل الفني حيث وظفت كلاً من النقطة والدائرة والفراغ بشكل مختلف ومتنوع، لينشأ من ذلك العديد من القيم الإيقاعية الناتجة من إختلاف أشكال وأنواع وإتجاهات الثقوب .
ويتخذ الباحث فى هذا المعرض إتجاهاً فلسفياً وفنياً من خلال إيجاء مداخل جديد يمكن أن تثرى مجال الأشغال الفنية فى حدود خصوصية هذا المجال، من خلال الإستفادة من النقطة ذات الأبعاد الحقيقية المتمثلة في الثُقب بأنواعه النافذ وغير النافذ ، كعنصر تشكيلي يحوي العديد من الأبعاد التشكيلية وما ينتج عنها من قيم ومدركات بصرية متنوعة تثري المشغولة الفنية المنفذة بشرائح عجائن التشكيل .
    ويرتكز الفكر الفلسفي للمعرض على محورين أساسيين هما الدراسة المتعمقة في أساليب الثقب المختلفة، وتصنيف الأشكال المختلفة للثقوب وأنواعها ، وتوظيف الإمكانات التشكيلية للثقب كأسلوب أدائي متميز يمكن أن يعطى العديد من المداخل و الأبعاد التشكيلية الجديدة للمشغولة الفنية المنفذة بشرائح العجان الملونة
he artist always seeks to obtain new and innovative solutions, benefiting from the formative and aesthetic dimensions of different materials through their formation methods and properties, and the resulting variable alternatives through which new formative formulations can be reached that the artist or art practitioner would not have reached without continuous experimentation attempts to discover what is new and unconventional. The perforation method is considered one of the methods that provided diverse formative solutions to the surface of the artwork, as it employed the point, circle and void in a different and varied way, to create many rhythmic values ​​resulting from the different shapes, types and directions of the holes. The researcher in this exhibition takes a philosophical and artistic direction by introducing new approaches that can enrich the field of artistic works within the limits of the specificity of this field, by taking advantage of the point with real dimensions represented by the hole in its types, penetrating and non-penetrating, as a formative element that contains many formative dimensions and the resulting values ​​and diverse visual perceptions that enrich the artistic work executed with slices of forming dough. The philosophical thought of the exhibition is based on two main axes: an in-depth study of the different methods of perforation, and a classification of the different shapes of holes and their types, and the employment of the formative potential of the hole as a distinctive performance style that can give many new approaches and formative dimensions to the artistic work executed with colored dough slices.

الموضوعات الرئيسية