الأركان التعليمية الممتعة لتنمية مهارات استخدام بعض تقنيات كشف الأخبار الزائفة ومستوى التفكير الناقد لدى طلاب كلية التربية النوعية An interesting educational corners strategy to develop the skills of using some fake news detection techniques and the level of critical thinking among students of the College of Specific Education.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالي الي تعرف اثر التعليم الهجين باستخدام المنصات التعليمية علي تنمية التحصيل والدافعية في مقرر المناهج لطلاب الاقتصاد المنزلي كلية التربية النوعية ، اتبعت الباحثة المنهج شبة التجريبي ذو المجموعة الواحدة حيث تم تطبيق أدوات الدراسة قبلياً وبعدياً على عينة الدراسة لقياس أثر التعليم الهجين باستخدام المنصات التعليمية علي تنمية التحصيل والدافعية في مقرر المناهج ، وتكونت عينة البحث من مجموعة عددهم (75) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثانية من قسم الاقتصاد المنزلي كلية التربية النوعية جامعة عين شمس ، وتكونت أدوات البحث من اختبار تحصيلي(قبلي/ بعدي) لقياس مستوي تحصيل الطلاب بعد دراسة مقرر المناهج بنظام التعليم الهجين ،مقياس الدافعية ( قبلي/بعدي) لقياس الدافعية في مقرر المناهج بعد دراسة المقرر بنظام التعليم الهجين، وتوصلت النتائج الي وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات الطلاب في الاختبار التحصيلي  ومقياس الدافعية قبل تدريس المقرر بأسلوب التعليم الهجين باستخدام المنصات التعليمية وبعد تدريسه بالتعليم الهجين  لصالح التطبيق البعدي، كما اكدت النتائج زيادة دافعية الطلاب في مقرر المناهج ، واوصي البحث الحالي باستخدام التعليم الهجين عند تدريس مقررات دراسية متنوعة في برامج التعليم الجامعي وقبل الجامعي مع تيسير استخدامه والاهتمام بالدافعية للتعلم كأحد النواتج التعلم ذات الأهمية عند تدريس المقررات المختلفة نظرا لأهميتها في تطوير شخصية المتعلم كذلك التركيز على تقديم التغذية الراجعة وتعزيزها، حيث لهما تأثيرًا عميقًا في تحقيق نتائج تعليمية ذات أهمية، وتطبيق استراتيجية تدريس مبتكرة تأخذ في الاعتبار قدرات الطلاب وإمكانياتهم ومهاراتهم، مما يساهم في تحقيق الأهداف التعليمية للمقرر
The aim of this research is to know the impact of hybrid education using educational platforms On The development of achievement and motivation in the curriculum course For students of home economics College of Specific Education, The researcher employed an experimental approach with a single group, Study tools were administered before and after the intervention to measure the effects of hybrid education on achievement and motivation in the curriculum course, The research sample consisted of 75 male and female students from the second year of the Department of Home Economics at Ain Shams University, The tools included an achievement test (pre- and post-test) to assess student achievement and a motivation scale (pre- and post-scale) to measure motivation toward the curriculum course, The results indicated statistically significant differences in average scores between pre- and post-application, favoring the hybrid education method using educational platforms. Additionally, the study confirmed an increase in students’ motivation toward the curriculum course, I recommend researching the use of hybrid learning in teaching various courses in both university and pre-university programs. This approach should be facilitated, Emphasis should be placed on motivation for learning as a crucial learning outcome, given its importance in developing the learner’s personality, Additionally, focus on providing and enhancing feedback, as it has a profound impact on achieving significant educational outcomes, implementing a modern teaching strategy that considers students’ abilities, potential, and skills to achieve the course’s educational objectives

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية