فاعلية وحدة تدريسية مقترحة في الاقتصاد المنزلي باستخدام نموذج لاندا البنائي لتنمية كفاءة التمثيل المعرفي ومهارة إدارة الأزمات الأسرية لدى طالبات الصف الثالث الإعدادي The effectiveness of a proposed teaching unit in home economics using Landa’s constructivist model to develop the competence of cognitive representation and the skill of family crisis

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 جامعة سوهاج

2 جامعة جنوب الوادي

10.21608/sjsep.2024.305292.1122

المستخلص

    تحددت مشكلة البحث الحالي في حاجة طالبات الصف الثالث الإعدادي لتنمية كفاءة التمثيل المعرفي ومهارات إدارة الأزمات لديهن ؛ لذا هدف البحث الحالي إلى دراسة فاعلية وحدة تدريسية مقترحة في  الاقتصاد المنزلي باستخدام نموذج لاندا البنائي لتنمية كفاءة التمثيل المعرفي ومهارة إدارة الأزمات الأسرية لدى طالبات الصف الثالث الإعدادي، وقد اعتمد البحث الحالي على استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي الذي يعتمد على القياس القبلي والبعدي على عينة البحث  (المجموعة التجريبية ) واحدة قوامها (32) طالبة من طالبات الصف الثالث الإعدادي ، واستخدمت الباحثة  مقياسًا لقياس كفاءة التمثيل المعرفي ، وآخر لقياس مهارة إدارة الأزمات الأسرية ، وبعد جمع البيانات تم تفريغها وجدولتها وتحليلها إحصائيًا باستخدام برنامج  SPSS ، وتوصلت الباحثة إلى عدة نتائج وأهمها: للوحدة المقترحة باستخدام نموذج لاندا  أثر كبير في تنمية كفاءة التمثيل المعرفي ومهارة إدارة الأزمات الأسرية لدى طالبات الصف الثالث الإعدادي ، وقد توصلت الباحثة إلى عدد من التوصيات أهمها: توجيه اهتمام القائمين على العملية التعليمية بأهمية الاستفادة من التطبيقات التربوية لنموذج لاندا البنائي في الواقع التعليمي، عقد ورش عمل لمعلمات الاقتصاد المنزلي للتدريب على استخدام نماذج واستراتيجيات تدريسية حديثة تنمي أبعاد كفاءة التمثيل المعرفي في مراحل تدريسية مختلفة، والربط بين التكنولوجيا الحديثة وتنمية أبعاد كفاءة التمثيل المعرفي من خلال تطوير برامج تعليمية إلكترونية قائمة على تنمية مهارات التفكير والتمثيل المعرفي للمعلومات . 
      The problem of the current research was determined by the need of third-year middle school female students to develop their knowledge representation competence and crisis management skills. Therefore, the current research aimed to study the effectiveness of a proposed teaching unit in home economics using Landa’s constructivist model to develop the competence of cognitive representation and the skill of family crisis management among third-year middle school female students. The current research relied on the use of an experimental approach with a quasi-experimental design that relies on pre- and post-measurement. The research sample (experimental group) consisted of (32) female third-year middle school students. The researcher used a scale to measure the efficiency of cognitive representation, and another to measure the skill of managing family crises. After collecting the data, it was transcribed, tabulated, and statistically analyzed Using the SPSS program, the researcher reached the results, the most important of which are: The proposed unit using the Landa model has a significant impact on developing the efficiency of cognitive representation and the skill of family crisis management among third-year middle school female students. The researcher reached a number of recommendations, the most important of which are: directing the attention of those in charge of the educational process to the importance of benefiting from Educational applications of Landa's constructivist model in the educational reality, holding workshops for home economics teachers to train on the use of modern teaching models and strategies that develop the dimensions of cognitive representation efficiency at different educational stages, and linking modern technology and developing the dimensions of cognitive representation efficiency through the development of electronic educational programs based on Developing thinking skills and cognitive representation of information.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية