فاعلية برنامج إرشادى إلكترونى لتنمية وعى الأطفال بالمهارات الخضراء لمواجهة مخاطر التغيرات المناخية فى ضوء رؤية مصر 2030 The effectiveness of an electronic guidance program to develop children's awareness of green skills to confront the risks of climate change in light of Egypt's Vision 2030

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة كلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوان

2 أستاذ مساعد بقسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة كليه الاقتصاد المنزلي جامعه الأزهر

المستخلص

   يهدف البحث الحالى بصفة أساسية إلى قياس فاعلية تطبيق برنامج إرشادي إلكتروني لتنمية وعى الأطفال بالمهارات الخضراء لمواجهة مخاطر التغيرات المناخية فى ضوء رؤية مصر 2030 ، وقد تكونت عينة الدراسة الأساسية من عينة أساسية قوامها (200) طفل ، وعينة تجريبية قوامها (50) طفل بالصفوف الثلاثة الأخيرة من المرحلة الابتدائية ، واشتملت أدوات البحث على استمارة البيانات العامة ، استبيان الوعى بالمهارات الخضراء ، واستبيان الوعى بمخاطر التغيرات المناخية ، وبرنامج ارشادى الكترونى لتنمية وعى الأطفال بالمهارات الخضراء لمواجهة مخاطر التغيرات المناخية ، واتبع البحث المنهجين " الوصفى ، والتجريبى  لمجموعة تجريبية واحدة" .
وقد أوضحت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,01) لصالح كل من (المدارس الخاصة ، الصف السادس الابتدائى ، المستوى التعليمى الأعلى للأم) فى وعى الأطفال بالمهارات الخضراء بمحاورها ، ولصالح كل من (الذكور ، والأمهات غير العاملات ، والريف) فى مهارات المشاركة البيئية ، ولصالح (الاناث والأمهات العاملات والحضر) فى مهارات ترشيد الاستهلاك وإعادة التدوير ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) فى وعى الأطفال بمخاطر التغيرات المناخية لصالح كل من (الذكور ، الأمهات العاملات ، الحضر ، المدارس الخاصة ، الصف السادس الابتدائى ، المستوى التعليمى الأعلى للأم) ، وكذلك وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة عند مستوى دلالة (0,01 ، 0,05) بين الوعى بالمهارات الخضراء بمحاورها ومخاطر التغيرات المناخية بمحاورها ، وأن المستوى التعليمى للأم هو العامل الأكثر تأثيرا فى تفسير التباين فى وعى الأطفال بالمهارات الخضراء ، كما وجدت فروقا دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0,01) بين أفراد عينة البحث التجريبية فى متوسطات الوعى بالمهارات الخضراء ومخاطر التغيرات المناخية ، قبل وبعد تطبيق البرنامج الارشادى الالكترونى لصالح التطبيق البعدى .
The current research aims mainly to measure the effectiveness of implementing an electronic guidance program to develop children’s awareness of green skills to confront the risks of climate change in light of Egypt’s Vision 2030. The basic study sample consisted of a basic sample of (200) children, and an experimental sample of (50) children in the three grades. The last stage of primary school, and the research tools included a general data form, a green skills awareness questionnaire, a climate change risk awareness questionnaire, and an electronic guidance program to develop children’s awareness of green skills to confront the risks of climate change. The research followed the two approaches: “descriptive and experimental for one experimental group.”
The results of the research showed that there are statistically significant differences at the level of significance (0.01) in favor of (private schools, sixth grade of primary school, the mother’s highest educational level) in children’s awareness of green skills in its axes, and in favor of both (males, non-working mothers, And the countryside) in environmental participation skills, and in favor of (females, working mothers, and urban) in consumption rationalization and recycling skills, and the presence of statistically significant differences at the significance level (0.01) in children’s awareness of the dangers of climate change in favor of both (males, working mothers, urban, and schools). Private, sixth grade of primary school, mother’s highest educational level), There is also a significant positive correlation at the level of significance (0.01, 0.05) between awareness of green skills and the risks of climate change, and that the educational level of the mother is the most influential factor in explaining the variation in children’s awareness of green skills. Statistically significant differences were also found. At the level of significance (0.01) among members of the experimental research sample in the averages of awareness of green skills and climate change risks, before and after the application of the electronic guidance program, in favor of the post-application.
The researchers recommend the necessity of benefiting from the awareness program prepared in the current study by disseminating it to school and university students by publishing it on websites, social media and various media.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية