" توظيف الذكاء الإصطناعى فى مراعاة الفروق الفردية لتحسين أداء طلاب الاقتصاد المنزلي فى تنفيذ تقنيات التي شيرت الرجالى لمواكبة التنمية المستدامة " Employing Artificial Intelligence to take into Account Individual Differences to Improve the Performance of Home Economics Students in Implementing Me

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ الملابس والنسيج ورئيس قسم الاقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

2 مدرس الملابس والنسيج قسم الاقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

            يجتاز العالم اليوم بداية عصر جديد وهو عصر تكنولوجيا المعلومات، وأصبحت المجتمعات الحديثة تهتم بالذكاء الإصطناعى کأحد الدعائم الأساسية التي يرتکز عليها عصر المعلومات، و أصبح الذكاء الاصطناعي أهم أحد الأدوات التكنولوجية المستقبلية التي يمكن الاعتماد عليها في المعاملات الحياتية حيث يُساعد الذكاء الاصطناعي على تعزيز الأعمال في جميع المجالات، حيث يزيد من كفاءة الأعمال وسرعة تنفيذها، و أظهرت تطبيقات الذكاء الاصطناعي دورًا فعالًا بميدان التعليم والتدريب، ويوجد اتجاه عالمي نحو الاعتماد على هذه التطبيقات بشكل كبير في معظم المجالات التعليمية،  وذلك لما تتسم به من سهولة في التعامل، وقلة التكلفة، والقدرة على تخزين كم هائل من المعلومات، حيث تعتمد هذه التطبيقات على التعلم الآلي أو التعلم العميق،  ويمكن تعريف الذكاء الاصطناعي" Artificial Intelligence"  أنه ذلك العلم الذى يهتم بجعل الأنظمة الإلكترونية  ذات ذكاء مشابه للذكاء الإنساني، بما يمكن الأنظمة من التفكير واتخاذ قرارات  بشكل يتناسب مع طبيعة المهام المحددة لها، وقد تم تطبيق الذكاء الاصطناعى في صناعة الملابس  والنسيج ، وتحولت المجتمعات خلال العقدين الماضيين إلي مجتمعات معلوماتية . لذا أصبح الحاسب لابد أن يأخذ دوره في تعلم الکثير من المعارف الإنسانية واستخدامه  کأداة تعليمية تتيح التفاعل بين المتعلم، وتمد المتعلم بخبرات کثيرة لا توازيها الأدوات الأخرى, لذلك هدف البحث الحالى إلى إستخدام تطبيقات  الذكاء الإصطناعى  کأداة لتطوير العملية التعليمية  في  مراعاة الفروق الفردية لدى طلاب الاقتصاد المنزلى لتنفيذ تقنيات    التي شيرت الرجالى لمواكبة التنمية المستدامة، وتزويد المتخصصين في مجال صناعة الملابس الجاهزة بصفة عامة، وإنتاج " التي شيرت " بصفة خاصة ببرنامج يعمل على تطوير تلك الصناعة، وقد جاءت النتائج محققه لفروض البحث کالآتى: يساهم الذكاء الإصطناعى في دعم العملية التعليمية، ورفع مستوى الأداء التنفيذى" للتي  شيرت  الرجالى " لتحقيق التنمية المستدامة، وتتفق طريقة التعلم مع الاتجاهات الحديثة في تطوير صناعة الملابس الجاهزة  وتحقيق التنمية المستدامة، وملائمتها لاحتياجات سوق العمل ولفئات المصانع الخاصة بإنتاج "  التي شيرت الرجالى ".
Today  the world is experiencing the beginning of a new era, which is the era of information technology  and modern societies have become interested in artificial intelligence as one of the basic pillars on which the information age is based  Artificial Intelligence has become one of the most important future technological tools that can be relied upon in life transactions, as artificial intelligence helps enhance business in  All fields, as it increases business efficiency and speed of implementation, and artificial intelligence applications have shown an effective role in the field of education and training, and there is a global trend towards relying heavily on these applications in most educational fields, due to their ease of use, low cost, and ability To store a huge amount of information, as these applications depend on machine learning or deep learning, and “Artificial Intelligence” can be defined as that science that is concerned with making electronic systems with intelligence similar to human intelligence, enabling the systems to think and make decisions in a manner commensurate with The nature of the tasks assigned to it. Artificial intelligence has been applied in the clothing and textile industry, and societies have transformed over the past two decades into information societies. Therefore, the computer must take a course in learning a lot of human knowledge and use it as an educational tool that allows interaction between the learner, and provides the learner with many experiences that are not equal to other tools. Therefore, the current research aims to use artificial intelligence applications as a tool to develop the educational process by taking into account the individual differences among economics students. At home, to implement men's T-shirt techniques to keep pace with sustainable development, and to provide specialists in the field of ready-made clothing industry in general, and "T-shirt" production in particular, with a program that works to develop that industry. The results came to fulfill the research hypotheses as follows: Artificial intelligence contributes to supporting the educational process and raising the level of The executive performance of “men’s T-shirts” to achieve sustainable development, and the learning method is consistent with modern trends in developing the ready-made clothing industry and achieving sustainable development, and its suitability to the needs of the labor market and the categories of factories that produce “men’s T-shirts”

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية