برنامج مقترح في الاقتصاد المنزلي قائم علي القصص الرقمية لتنمية التفكير البصري والمهارات الاجتماعية لدى تلاميذ الدمج بالمرحلة الابتدائية A proposed program in home economics based on digital stories to develop visual thinking and social skills among primary school inclusion students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي ووكيل الكلية للدراسات العليا كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

2 أستاذ بقسم الاقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

المستخلص

       هدف البحث الحالي إلى الكشف عن أثر برنامج مقترح في الاقتصاد المنزلي قائم على القصص الرقمية في تنمية مهارات التفكير البصري وبعض المهارات الاجتماعية لدى تلاميذ الدمج بالمرحلة الابتدائية، وتكونت عينة البحث من (15) تلميذة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي بالمرحلة الابتدائية والمُدمجات في التعليم العام، واشتملت أدوات البحث على اختبار مهارات التفكير البصري (اعداد الباحثة)، ومقياس المهارات الاجتماعية (اعداد الباحثة)، واتبع البحث المنهج الوصفى التحليلى مع المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة (القبلى – البعدى)، وأشارت نتائج البحث إلى أنه يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوي معنوية (0.01) بين متوسطي رتب درجات تلميذات الدمج في القياسين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير البصري ككل ومهاراته الفرعية لصالح التطبيق البعدي ،ويوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوي معنوية ( 0.01) بين متوسطي رتب درجات تلميذات الدمج في القياسين القبلي والبعدي لمقياس المهارات الاجتماعية ككل ومهاراته الفرعية لصالح التطبيق البعدي ،ولا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات تلميذات الدمج في القياسين البعدي والتتبعي لاختبار مهارات التفكير البصري ،ولا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات عينة البحث في القياسين البعدي والتتبعي  لمقياس المهارات الاجتماعية لدي تلميذات الدمج.
      The current research aimed to reveal the effectiveness of a proposed program in home economics based on digital stories in developing visual thinking skills and some social skills among integrated students in the primary stage. The research sample consisted of (15) female students from the sixth grade of primary school in the primary stage and those integrated into general education. The research tools included a test of visual thinking skills (prepared by the researcher), and a social skills scale (prepared by the researcher), and the research followed the descriptive analytical method with the quasi-experimental method with one group (pre-post) The results of the research indicated that there is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the average ranks of the grades of the integration students in the pre- and post-measurements of the visual thinking skills test in favor of the post-application. There is a difference of statistical significance at the level of significance (0.01) between the average ranks of the grades. The integration students in the pre- and post-measurements of the social skills scale are in favor of the post-application. There are no statistically significant differences between the average ranks of the scores of the integration students in the post- and follow-up measurements of the visual thinking test. There are no statistically significant differences between the average ranks of the research sample’s scores in the post- and follow-up measurements of the scale. Social skills among integration students

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية