النقد الوالدي وعلاقته ببعض المهارات الحياتية لدى عينة من المراهقين Parental criticism and its relationship to some life skills among a sample of adolescents

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة الأزهر

المستخلص

     لا شك أن مرحلة المراهقة تمثل أزمة في النمو الانفعالي، ويتسم سلوك المراهق بالحساسية الشديدة للنقد من الكبار؛ فالأساليب التي يمارسها الوالدان في معاملة الأبناء تؤثر على تكوينهم النفسي والاجتماعي؛ لذا هدف البحث الحالي إلى التالي: دراسة طبيعة العلاقة بين النقد الوالدي بأبعاده الأربعة (النقد الهدام للأب، النقد الهدام للأم، النقد البناء للأب، النقد البناء للأم)، وبعض المهارات الحياتية بمحاورها الثلاثة (مهارة التواصل مع الآخرين، مهارة تقبل الذات، مهارة اتخاذ القرار وحل المشكلات) لدى عينة من المراهقين.                                               
      واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة البحث الأساسية من (373) من المراهقين من مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة تم اختيارهم بطريقة صدفية غرضية، وطبقت عليهم أدوات البحث المكونة من استمارة البيانات العامة للمراهقين وأسرهم، استبيان النقد الوالدي بأبعاده، استبيان المهارات الحياتية بمحاوره.                                                  
      وبعد تجميع هذه البيانات تم تصنيفها وتبويبها واستخدام المعاملات الإحصائية المناسبة، وكان من أهم نتائج البحث ما يلي :                                                                      
وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين النقد الوالدي بأبعاده الأربعة وبعض المهارات الحياتية لدى المراهقين عينة الدراسة بمحاورها الثلاثة.                                      
* وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً بين إجمالي استبيان النقد الوالدي وطبيعة إقامة الأب.                                                                                   
* وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً بين إجمالي استبيان المهارات الحياتية، وكل من (الترتيب بين الأخوة، المستوى التعليمي للأب والأم، الدخل الشهري للأسرة، طبيعة إقامة الأب).
* وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المراهقين عينة الدراسة من الريف والحضر في إجمالي استبيان المهارات الحياتية لصالح المراهقين من الريف.                                       
* عدم وجود تباين دال إحصائياً بين المراهقين عينة الدراسة في كل من إجمالي استبيان النقد الوالدي، وإجمالي استبيان المهارات الحياتية، وفقاً لفئات الدخل الشهري للأسرة.                
    وقد قُدم من خلال الدراسة مجموعة من التوصيات والتي كان أهمها: إعداد برامج موجهه للآباء لتعزيز النقد البناء، ولاكتساب المهارات الحياتية لدى المراهقين من خلال المحاضرات والدورات وورش العمل عبر وسائل الإعلام، والأندية الثقافية.
Family is considered the first building block in building human and society. It plays an essential role in shaping human’s personality and shaping his behavior in the various stages of his life. There is no doubt that the stage of adolescence represents a crisis in emotional development. The teenager is affected by stimuli and becomes agitated for the most trivial reasons and becomes reckless, and becomes confused when he does not find a way out of embarrassing situations for himself. The teenager’s behavior is characterized by extreme sensitivity to criticism from adults, and the criticism becomes more effective if he hears it in front of others. The methods that parent practice in treating their children affect their psychological and social formation. Proper methods make children’s personalities balanced, psychologically and socially adaptive, independent, curious, and have the ability to communicate, establish good, constructive relationships with others, and accept oneself.
    Therefore, the current research aims to do the following: to study the nature of the relationship between parental criticism in its four dimensions (destructive criticism of the father, destructive criticism of the mother, constructive criticism of the father, constructive criticism of the mother), and some life skills in their three axes (the skill of communicating with others, the skill of self-acceptance, the skill of taking decision and problem solving) among a sample of adolescents. The study sample consisted of (373) adolescents from different social and economic levels. The research tools consisted of a general data form for adolescents and their families, a parental criticism questionnaire with its dimensions, and a life skills questionnaire with its axes. After collecting this data, it was classified. It was tabulated and the appropriate statistical coefficients were used in SPSS to arrive at the results. The research followed the descriptive analytical method.
     One of the most important results of the research was the presence of a positive, statistically significant correlation between parental criticism in its four dimensions and some life skills among adolescents in the study sample with its three dimensions. There was a statistically significant negative correlation between the total of the parental criticism questionnaire and the nature of the father’s residence. There was a statistically significant negative correlation between the total of the questionnaire. Life skills, and each of (the arrangement between siblings, the educational level of the father and mother, the monthly income of the family, the nature of the father’s residence), the presence of statistically significant differences between the adolescents of the study sample from rural and urban areas in the total life skills questionnaire in favor of adolescents from the countryside, the absence of a significant difference. Statistically among the adolescents in the study sample in both the total parental criticism questionnaire and the total life skills questionnaire, according to the categories of the family’s monthly income.
    The study presented a set of recommendations, the most important of which were: conducting more studies and research in the field of parental criticism, both constructive and destructive, in addition to organizing scientific seminars and conferences at the local, regional and global levels, preparing programs directed at acquiring life skills for adolescents through lectures. courses and workshops through the media, schools, universities, and cultural clubs.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية