التوظيف الدرامي للذكاء العاطفي في مسرح أطفال ذوي الهمم قراءه في مسرحيتي: "صندوق الأزهار" لـ"سحر الشامي"، و"أمي لا تتركيني" لـ"مجدي محفوظ" Dramatic function of Emotional Intelligence through Embracing Arts (theatre for disabled children). Through reading the two Plays: “The Roses’ box" by the playwright Sahar Al-Shami and “please Mom, don’t leave me!" by the playwright Magdy Mahfo

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

 تسعى هذه الدراسة إلى التعرف على التوظيف الدرامي للذكاء العاطفي في مسرح طفل ذوي الهمم في مسرحية "صندوق الأزهار" للكاتبة "سحر الشامي"، ومسرحيه "أمي لا تتركيني" للكاتب "مجدي محفوظ"؛ حيث تحمل المسرحيتان في طياتهما قضايا ومشكلات ذوي الهمم وأسرهم، ودور الذكاء العاطفي كطريقه لحل هذه المشكلات، مما يقودنا إلى التساؤل الرئيس في الدراسة الحالية، وهو: كيف استطاع كتَّاب مسرح ذوي الهمم توظيف الذكاء العاطفي دراميًا في نصوصهم المسرحية المقدمة للأطفال؟
وقد اعتمدت الدراسة المنهج البنيوي، وكان من أهم نتائجها:
-  عرض الكاتب "مجدي محفوظ" أهمية الذكاء العاطفي في حياة الابن المعاق الذي يتقبل الإعاقة، ويحاول أن يتعايش معها، بل وينتصر عليها في كثير من الأحيان بمساعدة المحبين من حوله تأكيدًا للعلاقات العاطفية المهمة في حياة الطفل المعاق، وذلك من خلال البناء الدرامي "الحوار، والشخصيات، والصراع ....." 
       - عرضت الكاتبة "سحر الشامي" في مسرحية "صندوق الأزهار" نموذجًا إيجابيًّا تفاعليًّا لشخصية الأم، وأوضحت لنا مدى قدرتها على توظيف الذكاء العاطفي لديها لصالح الابن، فكانت شخصية قوية مثابرة تتميز بسعة الصدر مما ساعدها على الاحتواء، وتقبل الطفل المعاق.                                                                                                                                                 

لقد كان تبادل الحب هو التيمة الأساسية التي ولَّدت الذكاء العاطفي لدى طفل ذوي الهمم والأم لتحافظ على ابنها وتولِّد به العزيمة والإصرار لمواجهه تحديات الإعاقة.
ربط الكاتبان بين مهارات الذكاء وأبعاده الخمسة، وبين شخصياتهم في النصوص عينة الدراسة، لتأكيد أهمية توظيف الذكاء العاطفي في العلاقات مع الآخرين.
جاءت النهاية عند كلا الكاتبين سعيدة، وتؤكد أهمية العلاقة الترابطية بين الأم وأبنائها من ذوي الهمم.

This study seeks to recognize the dramatic function of emotional intelligence through Embracing Arts ( theatre for disabled children )in both plays “The Roses’ box" by the playwright Sahar Al-Shami and “please Mom, don’t leave me!" by the playwright Magdy Mahfouz.
Both plays discuss the problems of disabled children  and their families, and the role of emotional intelligence in solving these problems, which leads us to wonder : How did special needs playwrights dramatically employ emotional intelligence in their texts  for children?
The study was based on the structural approach, the main results of which were:
- The writer "Magdy Mahfouz" presented in his play the importance of emotional intelligence in the life of a disabled child who accepts disability, and tries to adapt to it, and often overcomes it with the help of close people around him / her to confirm the important emotional relationships in the life of the disabled child, through the dramatic construction of "dialogue, characters and conflict."
- The playwright” Sahar Al-shami “presented in her play "The Roses’ box “an interactive positive model of the character of the mother, and She showed that how the character  of the mother was able to employ her emotional intelligence for the son's  / daughter’s benefit, and She was             a strong, talented and long-suffering figure who helped her to accept         a disabled child.
The exchange of love was the main feature that generated the emotional intelligence of a disabled child, and the mother has to keep her son / daughter and sow determination and strength within him / her to face the challenges of disability.
-The two playwrights linked the skills of intelligence with its five dimensions, and their characters in the study sample texts, to emphasize the importance of emotional intelligence function in relationships with others.
-Both playwrights ended in their plays happily, stressing the importance of the family cohesion between the mother and her disabled children.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية