أثر استخدام استراتيجيات التعلم الالكترونى التشاركي في خفض التجول العقلي وتحسين الرغبة فى تعلم الاقتصاد المنزلي لدى تلميذات الصف الثاني الاعدادي Effect Of Using Collaborative E-Learning Strategies On Reducing Mind-Wandering and Improving The Desire to Learn Home Economics For The Second-Year Preparatory Schoolgirls.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ بقسم الإقتصاد المنزلي التربوي كلية الاقتصاد المنزلي(طنطا) جامعة الأزهر

2 كلية الاقتصاد المنزلى - جامعة الازهر

10.21608/sjsep.2024.300169.1107

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي التعرف علي أثر استخدام استراتيجيات التعلم الإلكتروني التشاركي في خفض التجول العقلي وتحسين الرغبة في تعلم الإقتصاد المنزلي لدي تلميذات الصف الثاني الإعدادي، وتكونت عينة البحث من (120) تلميذة من تلميذات الصف الثاني الإعدادي بإحدي مدارس محافظة الغربية (مدرسة شبراتنا للتعليم الأساسي-مركز بسيون) وتم تقسيمها إلي مجموعتين إحداها تجريبية قوامها (60) تلميذة، وأخري ضابطة قوامها (60) تلميذة، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج شبه التجريبي، وتمثلت أدوات البحث في: مقياس التجول العقلي ومقياس الرغبة في تعلم الإقتصاد المنزلي، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي معنوية (≤0,001) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس التجول العقلي ككل وفي كل بعد من أبعاده لصالح تلميذات المجموعة الضابطة، وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي معنوية (≤0,001) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الرغبة في تعلم الإقتصاد المنزلي ككل وفي كل بعد من أبعاده لصالح تلميذات المجموعة التجريبية، بلإضافة إلي عدم وجود فرق دال إحصائيا عند مستوي معنوية (≤0,001) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والتتبعي لكلا من مقياسي التجول العقلي والرغبة في تعلم الاقتصاد المنزلي.
The aim of the current research is to identify the effect of using collaborative E-learning strategies on reducing mind wandering and improving the desire to learn home economics for second-year preparatory schoolgirls. The research sample consisted of (120) second-year preparatory schoolgirls in one of the schools in the Gharbia Governorate, and they were divided into two groups, one of which was An experimental group consisting of (60) female students, and a control group consisting of (60) female students, The descriptive analytical method was used, and the research tools were: the mental wandering scale and the desire to learn home economics scale. The results of the research resulted in a statistically significant difference at a significant level (≤0.001) between the average scores of the students of the experimental and control group in the post-application of the wandering scale. Mental health as a whole and in each of its dimensions for the benefit of the students of the control group, There is a statistically significant difference at a level of significance (≤0.001) between the average scores of the students of the experimental group and the control group in the post-application of the measure of the desire to learn home economics as a whole and in each of its dimensions in favor of the students of the experimental group, in addition to the absence of a statistically significant difference at the level of significance ( ≤0.001) between the average scores of the experimental group students in the post and follow-up application of both the scales of mental wandering and the desire to learn home economics.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية