النظم الشكلية للقوالب الطباعية لتنمية الإدراك البصرى لدى طلاب التربية الفنية Pattern of Templates to Develop Visual Perception among Art Education Students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كليه التربيه النوعيه

المستخلص

    إتجه الفنانون فى القرن العشرين إلى الإعتماد على نتائج النظريات العلمية الحديثة للتعبير فى الإنتاج الفنى ، لتأثرهم بالتقدم العلمى والتكنولوجى ، لذا تغير إدراك الفنانين ورؤيتهم البصرية تبعاً لتغير الفكر والثقافة ، واصبحت النظريات العلمية والإتجاهات الفلسفية هى المثير للفنانين ، وركزواعلى العلاقة بين أعمالهم الفنية وعين المشاهد وطريقة إدراك تلك الإعمال فتأثروا بنتائج نظرية الجشطالت وانعكست قوانين نظرية الجشطالت على كثير من المجالات أهمها مجال علم النفس التربوى ومجال مناهج التعليم والتعلم فإن إدراك الفنان للشكل فى الطبيعة على أساس العوامل والظواهر والقوى الطبيعة التى تتحكم فى بنائة وتشكيل هيئته يجعله يدرك مقاييس ونسق الشكل كمنطلق لصياغة أعماله الإبداعية وبهذا المنطلق سعت الباحثة لتنمية هذه المدركات لدى الطلاب التربية الفنية قسم طباعة المنسوجات وهذا من خلال قوانين الادراك البصرى لنظرية مدرسة الجشتالت فى إطار النظم الشكلية للقوالب الطباعة ، حيث ان القوالب الطباعية تعد من أقدم أنواع الطباعات اليدوية والتى تتميز بتفردها عن سائر الطرق الطباعية الأخرى والتى تتميز أيضا بنظم شكلية تساعد الباحثة بتنمية مدركات الطلاب البصرية والإبداعية .
وعلى ذلك تتلخص مشكلة البحث فى التساؤل التالى:
إلى أى مدى يمكن الإفادة من النظم الشكلية للقوالب الطباعية لتنمية الإدراك البصرى لدى طلاب التربية الفنية ؟
    In the twentieth century, artists tended to rely on the results of modern scientific theories for expression in artistic production, because they were influenced by scientific and technological progress. Therefore, the perception of artists and their visual vision changed according to the change in thought and culture, and scientific theories and philosophical trends became the motivator for artists. They focused on the relationship among their artistic products, the eye of the beholder and the way those products are perceived; so they were influenced by the results of Gestalt theory. The rules of Gestalt theory were reflected in many fields; the most important of which are the field of educational psychology and the field of teaching and learning curricula; whereas the artist’s perception to forms in nature – based on the factors, phenomena, and natural forces that control the construction and formation of its form – makes the artist realize the standards and patterns of form as a starting point for formulating his creative works. In this sense, the researcher sought to develop these perceptions among students of art education, Department of Textile Printing, through the rules of visual perception of the theory of the Gestalt school of thought within the framework of the formal systems of printing templates; as printing templates are considered among the oldest types of manual printing, which is distinguished by its uniqueness from all other printing methods, which are also characterized by formal systems that help the researcher in developing the students’ visual and creative perceptions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية