النظم الشبكية كأساس بنائي لتصميم منتجات معاصرة ٍفي ضوء فكر الجشتالت The Net systems As astructural base For diseign Contemporary Products Throw Gestalt

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كليه التربيه النوعيه جامعه طنطا

المستخلص

   يتناول البحث النظم الشبكية كأحد الأسس البنائية لتصميم منتجات معاصرة وذلك لتحقيق نظم وعلاقات جمالية وذلك من خلال ما تناوله البحث من وحدات فرعونية تأكيدا على الهوية المصرية وذلك بتجريدها وتحويرها وتوزيعها خلال أجزاء النظم الشبكية المختلفة معتمدا على فكر الجشتالت.
فقد تم صياغة تصميمات المنتجات وفقا لتعريف ليفن “Leven” أحد مؤسسي فكر الجشتالت والذي يعرفه  "أنه تنظيم عام تكون جزيئاته مرتبطة ارتباطا فعالا إذا تغير أحد هذه الأجزاء يحدث تغير في الشكل الكلي العام".
    حيث تعتمد التصميمات في بنائها على النظم الشبكية المختلفة ذات الأسس الهندسية في إقامة الأشكال فلا تخرج عن كونها نظام مفرداتة الأشكال الهندسية المرتبطة إرتباطا ديناميكيا نتيجة العلاقات المتوافقة التى تنشأمن علاقات التماس والتجاور خلال الشبكيات الهندسية ومن خلال تناول أجزاء معينة في كل تصميم وتوزيع المفردات المجردة خلاله نجد أن الشكل الكلي العام يحدث له تغيير مما يحقق تعريف “Leven” فيعطي مرونة في عدد التصميمات المنفذه وبذلك يتحقق فكر الجشتالت .
وقد جاءت نتائج التجربة على النحو التالي:

أمكن الإفادة من فكر الجشتالت بإستغلال الإمكانات التشكيلية والجمالية للنظم الشبكية في إعطاء مرونة في التصميمات المنتجة وإيجاد مداخل تثري التصميم الإعلاني.
عبرت التصميمات ناتج التجربة الطلابية عن الهوية البصرية وذلك من خلال عناصر الفن المصري القديم التى أكدت على جوهره وأصالته التي تميزه عن غيره من الفنون.
أن ربط التراث المتمثل في عناصر الفن المصري القديم بالأسلوب العلمي المتمثل في النظم الشبكية من خلال الأساس الفلسفي لفكر الجشتالت قد ساهم في ربط الأصالة بالمعاصرة وإعطاء الإنتاج الفني صفة الإبداع والتأكيد على الهوية القومية.

The research deals with net systems as one of the structural basis for contemporary products designing in order to achieve aesthetic systems and relationships through what the research dealt with in terms of Pharaonic units, in order to confirm the Egyptian identity by abstracting, modifying, and distributing it through the parts of the various grid systems, based on Gestalt thought.
Product designs were formulated according to the definition of "Leven", one of the founders of Gestalt thought, which he defines as “A general organization whose parts are effectively linked, and if one of these parts changes, a change occurs in the general overall form.”
In their construction, the designs rely on various grid systems with geometric foundations to create shapes; then it does not go beyond the fact that it is a system whose units consist of geometric shapes that are dynamically linked as a result of compatible relationships that arise from relationships of contact and juxtaposition through geometric grids. By dealing with specific parts in each design and distributing abstract units throughout; we find that the general overall form undergoes a change, which fulfills Leven's definition, and gives flexibility in the number of designs implemented; thus achieving Gestalt thought.
The experiment results were as follows:
- It becomes possible to benefit from Gestalt thought by exploiting the plastic and aesthetic capabilities of grid systems in giving flexibility to the designs produced and creating inputs that enrich advertising design.
- The designs that resulted from the student experiment expressed the visual identity through elements of ancient Egyptian art that emphasized its essence and originality that distinguish it from other arts.
- Linking the heritage represented by the elements of ancient Egyptian art with the scientific method represented by grid systems through the philosophical basis of Gestalt thought has contributed to linking originality with contemporaneity and giving artistic production the quality of creativity and emphasizing national identity.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية