التصميمات المبتكرة للعلامة التجارية بإستخدام الذكاء الإصطناعي ودورها في نجاح إستراتيجية التسويق الرقمي للمصنوعات الجلدية

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

جامعه العريش

المستخلص

   تَهدفت الدراسة الحالية إلي تصميم وإِبتكارعلامة تُجارية للمصنوعات الجلدية بإِستخدام الذكاء الإِصطناعي(AI)، وعلاقة الذكاء الإِصطناعي والتسويق الرقمي متبادلة حيث يُساعد الذكاء الإِصطناعي في تحليل البيانات للمنتجات وتوجية إِتخاذ القرارات في التسويق الرقمي، يُمكن إستخدام التسويق الرقمي لتحسين تجربة العميل وتعزيز تواجدهم عبر الإنترنت، وبإستخدام الذكاء الإِصطناعي في تصميم العلامة التجارية يمكن تحقيق التفرد والإِبتكار في المصنوعات الجلدية وتوفير تجربة تسوق شخصية مُميزة للعملاء، وهذا يُساعد على بناء وتعزيز العلامة التجارية، وزيادة المبيعات والربحية لمنتجات المصنوعات الجلدية، وإتبع الباحث المنهج الوصفي لتباين أبعاد التصميمات المبتكرة للعلامات التجارية بإستخدام الذكاء الإِصطناعي المتغير المستقل، ودورها في نجاح إستراتيجية التسويق الرقمي لمنتجات المصنوعات الجلدية المتغير التابع، والمنهج التحليلي في تحليل ودراسة الماركات المحلية والعالمية في المصنوعات الجلدية للإستفادة منها في بناء العلامة التجارية المبتكرة، وتم عمل إستبيان للتعرف علي العوامل التي تؤثر علي نجاح ماركة العلامة التجارية للمصنوعات الجلدية داخل السوق المحلي. ذلك بعد الإنتهاء من تحليل بعض ماركات العلامات التجارية العالمية والمحلية للمصنوعات الجلدية، وقام الباحث بعمل الإستبيان للتعرف علي آراء كل من المتخصصين والسادة أعضاء هيئة التدريس في مجال المصنوعات الجلدية والملابس والنسيج وعددهم (15) محكم تجاة العوامل التي تؤثر علي نجاح ماركة (العلامة التجارية) للمصنوعات الجلدية داخل السوق المحلي وتسويقها رقميًا.
وإستعان الباحث بهذة الآراء وبناء علي نتيجة إستمارة الإستبيان حتي يتسني بناء العلامة التجارية علي أسس علمية سليمة لضمان نجاحها وإنتشارها في السوق المحلي، ومن أهم نتائج البحث إطلاق علامة تجارية مبتكرة في سوق المصنوعات الجلدية المحلي تحت مسمي (Ouzer Leather) مقتبس من العصر الفرعوني بعد إتفاق السادة المحكمين المتخصصين في الصناعات الجلدية والملابس والنسيج علي الإسم من خلال إستمارة إستطلاع الآراء وفقا للبنود المتبعة لإختيار الإسم بالإستمارة كما تم طرح العديد من التصميمات المبتكرة والمنفذة بإستخدام الذكاء الإصطناعي وعددهم عشرون تصميم بإحدي البرامج المتخصصة في الذكاء الإصطناعي برنامج (LOOKA) وتم عمل إستمارة إستطلاع آراء السادة المحكمين في إختيار التصميم المناسب وتم إختيار التصميم الثالث، وتراعي الماركة التجارية المنفذة بإستخدام الذكاء الإصطناعي معايير السوق المحلي والعالمي من حيث الجانب الفني من البداية إلي تنفيذ لبعض المنتجات محفظة حريمي ، رجالي ، شنطة حريمي، وكذلك إلي جانب عمل منصة تسويق رقمية للمنتجات محل الدراسة علي شبكة الإنترنت مستخدمًا موقع التواصل الإجتماعي فيس بوك لعرض منتجات العلامة التجارية كي نستطيع إنشاء محتوى وإعلانات لمنتجات العلامة التجارية المبتكرة، وبالتالي زيادة فرص الوصول إلي الجمهور وتحسين فرص البيع فيما بعد، وبتحكيم المنتجات المقترحة بالعلامة التجارية أسفرت النتائج عن. إتفاق أغلب المحكمين المتخصصين بإمكانية عمل ماركة للمصنوعات الجلدية من وحى أسماء الفن الفرعوني. قادرة علي أن تنافس الماركات التجارية في السوق المحلي. إلى جانب الفكر التسويقي الرقمي من خلال مواقع التواصل الإجتماعي فيس بوك. وتراوحت درجة قبول المتخصصين لمنتجات المصنوعات الجلدية بإستخدام العلامة التجارية المبتكرة التي تم بناؤها بإستخدام الذكاء الإصطناعي ما بين (95.80) إلي (97.28) وهي درجة قبول مرتفعة.
Innovative brand designs using artificial intelligence and their role in the success of digital marketing strategy for leather goods.
    The current study aims to design and innovate a leather product brand using artificial intelligence (AI). The relationship between AI and digital marketing is reciprocal, as AI helps in analyzing product data and guiding decision-making in digital marketing. Digital marketing can be used to improve the customer experience and boost their online presence.
Using artificial intelligence in brand design can achieve uniqueness and innovation in leather goods and provide a personalized and distinctive shopping experience for customers. This helps to build and strengthen the brand and increase sales and profitability of leather goods products.        The researcher followed the descriptive approach to the variation of dimensions of innovative brand designs using artificial intelligence as the independent variable, and its role in the success of the digital marketing strategy for leather goods products as the dependent variable. The analytical approach was followed in analyzing and studying local and global brands in leather goods to benefit from them in building the innovative brand. A survey was conducted to identify the factors that affect the success of the leather goods brand brand within the local market. This was after completing the analysis of some global and local leather goods brand brands. The researcher conducted a survey to identify the opinions of both specialists and faculty members in  the field of leather goods, clothing and textiles, a total of (15) judges, on the factors that affect the success of the (brand) brand of leather goods within the local market and its digital marketing.
    The researcher used these opinions and based on the results of the questionnaire in order to build the brand on sound scientific foundations to ensure its success and spread in the local market. One of the most important results of the research is the launch of an innovative brand in the local leather goods market under the name (Ouzer Leather), inspired by the Pharaonic era, after the agreement of the judges specialized in leather industries, clothing and textiles on the name through a questionnaire survey according to the terms and conditions for selecting the name in the questionnaire. Many designs were also proposed using artificial intelligence, a total of twenty designs, in one of the specialized programs in artificial intelligence, the (LOOKA) program, and a questionnaire was conducted to survey the opinions of the judges in selecting the appropriate design and the third design was selected.
   The brand implemented using artificial intelligence takes into account the standards of the local and global market in terms of the technical side, starting from the design to the packaging of the products under study. As well as working on a digital marketing platform for the products under study on the Internet using the Facebook social networking site to display the brand's products so that we can create content and advertisements for the innovative brand products, thereby increasing the chances of reaching the public and improving the chances of selling later. By judging the product proposed by the brand, the results showed the agreement of most specialized judges on the possibility of making a brand of leather goods inspired by the names of Pharaonic art. Capable of competing with commercial brands in the local market. In addition to the digital marketing concept through social media Facebook. The acceptance rate of commercial products using the innovative brand that was built using artificial intelligence ranged from (95.80) to (97.28), which is a high acceptance rate.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية