الثابت و المتغير في مسرح "حمدي عبد العزيز" دراسة في نص "حدوتة مصرية" Fixed and Variable in “Hamdi Abdel Aziz” Plays : A Studying of“Hadota Mesria” Text

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية قسم الإعلام التربوي شعبة المسرح ، جامعة طنطا

2 كلية التربية النوعية - جامعة طنطا

3 أستاذ المسرح المساعد بقسم الإعلام التربوى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

تسعي هذه الدراسة إلي التعرف علي عناصر التجريب و مظاهر التراث الشعبي في نص "حدوتة مصرية" للكاتب "حمدي عبد العزيز" ، حيث حاول في المزج بين التيارات الغربية والفنون الشعبية العربية في كثير من نصوصه المسرحية ، فقد حاول إنتاج نص مسرحي يناقش حالة المجتمع المصري وبنيته الثقافية والاجتماعية والاقتصادية ، في فترة من فترات التحولات التاريخية وهي فترة السبعينات من القرن الماضي.
وبما أن المسرح هو مرآة المجتمع التي ينعكس عليها أثر التغيرات التي قد يشهدها المجتمع سياسية كانت أو اجتماعية أو اقتصادية ،فهذا ما يؤكد علي أن كل تغير اجتماعي لابد وأن يصحبه تغير ثقافي، وهو ما يبرر تفاعل كتاب المسرح مع عوامل التغير الاجتماعي في مصر بعد حرب أكتوبر 1973م ،ونتج عن ذلك قضية بلورة مسرح مصري الهوية يتناسب مع طبيعة الشخصية المصرية وميولها ، فبدأ المبدعون في الغوص في مياه التجريب بحثاً عن هوية مصرية مستقلة ، وهو ما أدي إلي اتجاه معظم الكتاب للمزج بين الأساليب الغربية و الموروث الشعبي.
وقد اعتمدت هذه الدراسة علي المنهج البنيوي التكويني الذي يهتم بدراسة آليات تكوين النصوص الأدبية داخلياً وخارجياً، والذي يعني بدراسة النص المسرحي من الداخل والخارج والبحث في بنية العلاقات الداخلية المتشابكة والمتداخلة في النص المسرحي من خلال مفرداته وعناصر البناء الفني ، بالإضافة إلي الجوانب الاجتماعية والنفسية والتاريخية والثقافية التي تتعلق بأحوال وظروف المجتمع ، وبذلك هو يهتم ببنية النص الداخلية والخارجية ، لذا هو المنهج الأنسب لهذه الدراسة.
وتعتمد الدراسة الحالية علي أداة تحليل المضمون كأداة رئيسية لها .
This study seeks to Identify the elements of experimentation and aspects of popular heritage In the text “Hadota Misria” by the writer “Hamdi Abdel Aziz,” where he tried to blend Western trends and Arab folk arts In many of his theatrical texts. He tried to produce a theatrical text that discusses the state of Egyptian society and Its structure. Cultural, social and economic, in a period of historical transformations, which is the seventies of the last century. Since theater is the mirror of society in which the impact of changes that society may witness, whether political, social or economic, is reflected, this confirms that every social change must be accompanied by cultural change, whichh justifies the interaction of playwrights with the factors of social change in Egypt after the war. October 1973 AD, and a case resulted Crystallizing an Egyptian theater Identity that matches the nature of the Egyptian personality and its Inclinations, so the creators began to dive into the waters of experimentation In search of an independent Egyptian identity, which led most writers to mix styles Western and popular heritage.
This study relied on the formative structural approach, which is concerned with studying the mechanisms of formation of literary texts internally and externally, which means studying the theatrical text from inside and outside and researching the structure of the interwoven and overlapping Internal relationships in the theatrical text through its vocabulary and elements of the artistic structure, in addition to the social, psychological, historical and cultural aspects. Which relate to the conditions and conditions of society, and thus It is concerned with the structure of the text Internal and external, so It is the most appropriate approach for this study. The current study relies on the content analysis tool as its main tool.
The study reached several results, the most Important of which are: The most Important elements of the heritage in “Hadota Misria” are aspects of ceremonial theatre, aspects of popular theatre, folk tales, peasant theatre, storytellers, and popular proverbs.
Among the most important features of the Western aspect In the text are Brechtian techniques such as educational theatre, the techniques of the narrator and the dream, music and singing, the lack of a sequence of events, the continuous interruption of the event and breaking the illusion, and the technique of The narration, the absence of the actor’s element of integration and reincarnation, and the abstract décor achieve the process of alienation and Interaction of the audience, where it becomes a positive and effective recipient.
In addition to absurd theater techniques, such as lack of Interest in the theatrical form and lack of communication between the characters.
The positive role of the audience by involving it in the events of the text.
One of the most Important experimental techniques shared between heritage and Western trends, which Hamdi Abdel Aziz excelled in employing In his text, Is the “storyteller” in popular heritage, and at the same time he is the “narrator” as a Brechtian technique.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية