توظيف فن المقامة في المسرح المصري المعاصر مسرحية فنون الفرجة الشعبية في مقامات المنحوس للكاتب "حمدي عبد العزيز" أنموذجا Employment of the art of Maqamat in the contemporary Egyptian theatre The popular show arts play in the maqamat of the cursed by writer "Hamdi Abdel Aziz" as a model

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ المسرح المساعد بقسم الإعلام التربوى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

حظي فن المقامة باهتمام كبير في الأدب العربي، ولم يبق هذا الفن محصورا في الشرق فحسب، بل تعداه إلى العالمية، ويعد "حمدي عبد العزيز" من الكتاب المصريين الذين تلقوه ونسجوا على منواله، حيث تعمق في فنون اللغة، وتفوق في استعمال مفرداتها على كافة مستوياتها الفصحى والعامية، فجاءت مقاماته زاخرة بقضايا اجتماعية وسياسية في قالب تراثي خالص، مما يعكس براعة الكاتب وذوقه الأدبي الرفيع، ونزعته العربية الخالصة في التأليف، حيث تمكن من تقديم رسالته للقارئ في شكل أدبي مزج فيه التراث بقضايا معاصرة في قالب فني رصين.
ولقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي منهجا لتحليل النص المسرحي، وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج أهمها:

تعد المقامة فن أدبي متكامل، حفل بالأساليب الراقية والتراكيب اللغوية الخاصة، وتمتاز بتنوع الموضوعات ما بين نقد اجتماعي وسياسي وأدبي بصور شتى، جامعة بين التسلية والمتعة بداخلها، وقد سار الكاتب "حمدي عبد العزيز" على نهج الهمذاني والحريري في أن الكدية والاحتيال هما عماد مقاماته المنحوس، متخذا منهما أداة للتعبير عن قضايا عصره، والحق أنه لم يهدف للفكاهة والتسلية فحسب، بقدر رغبته في معالجة سلبيات مجتمعه.
برع الكاتب "حمدي عبد العزيز" في انتهاج خطى الهمذاني والحريري في رسم مقاماته المنحوس، فخرج البناء الفني للمسرحية مطابقا للمقامات من عدة أوجه، أهمها وجود راويين الراوي الخارجي وهو الكاتب، والراوي الداخلي وهو الشيخ عبد الرحمن، كذلك شيوع التسطيح والنمطية في شخوص المقامات في الغالب، وكذلك أتى الحدث مشابها لأحداث المقامات من حيث الكدية والاحتيال تخللته المواعظ، وأتى الحوار حاملا في ثناياه العديد من ألوان الزينة اللفظية.
أتى الراوي البطل في مقامات المنحوس بصورة شخصية إشكالية مأزومة قلقة متوترة، عبرت بتسولها وجنونها وتكديها وسخريتها عما وصل إليه المجتمع من التفسخ والتأزم والتوتر، وقلقه في لحظات كثيرة، إلا أنه لم يكن سلبيا محضا طوال المقامة، بل أتى ليكون لسان المجتمع الناطق، ذلك المجتمع الذي أجبر الأدباء والعلماء على الكدية والاحتيال ليتمكنوا من البقاء والاستمرار، ولكنهم في سعيهم المحموم كشفوا اهتراء مجتمعهم وانهياره من جهة أخرى.
يعد المكان في مقامات المنحوس عنصرا أساسيا ساهم بشكل كبير في تكامل الشكل الفني فيها، إذ أسهم في إحكام نسيج نص المقامات، فانعكس على قيمتها الدلالية والإيحائية والتعبيرية عن طريق إشباع أحداثها وتجلية أبعاد شخوصها، مضفية بهاء وجمالا على المقامات بأسرها، وقد عكست المقامات وعي الكاتب لقيمة المكان وأهميته مما انعكس على براعته في توظيفه.
شاع في مقامات المنحوس مظاهر المسرح الاحتفالي، حيث كانت فنون الفرجة الشعبية عمادها لنهايتها، معتمدا فيها على الحكواتي أو الراوي، مستعينا بفن الحلقة الشعبية في رسمها، فأتت شخصية الحكاء نموذجا يكاد يتطابق وبقوة مقامات الحريري والهمذاني، هادفا من ذلك لتوظيف تقنيات التراث الفنية للتأصيل لشكل مسرحي جديد معبرا من خلاله عن قضايا المجتمع العربي، مما أسهم في دفع المسرح خطا واسعة برهن من خلالها أن تراثنا لا يقل في معاصرته وحداثته عن المسرح الغربي، وأن المزاوجة بين التراث وكل ما هو ملحمي أبرز قدرته على مواكبة قضايا عصره.

The art of maqama received great attention in Arabic literature, and this art did not remain confined to the East only, but rather transcended it to the world, and "Hamdi Abdel Aziz" is considered one of the Egyptian writers who received it and woven on its lines, as he delved into the arts of language, and excelled in the use of its vocabulary over all Its classical and colloquial levels, so his shrines were full of social and political issues in a purely traditional form, which reflects the writer's ingenuity, his high literary taste, and his pure Arab tendency in writing, as he was able to present his message to the reader in a literary form in which he mixed heritage with contemporary issues in a sober artistic form.
The study relied on the analytical descriptive approach to analyze the theatrical text, and the study reached a number of results, the most important of which are:
The maqama is an integrated literary art, a party of high-end styles and special linguistic structures, and it is characterized by the diversity of topics between social, political and literary criticism in various forms, combining entertainment and pleasure within it. The unfortunate, using them as a tool to express the issues of his time, and the truth is that he did not aim only for humor and entertainment, as much as his desire to address the negative aspects of his society.
The writer "Hamdi Abdul Aziz" excelled in following the footsteps of Al-Hamdhani and Al-Hariri in drawing his ill-fated shrines, so the artistic construction of the play came out in conformity with the shrines in several aspects, the most important of which is the presence of two narrators, the external narrator, who is the writer, and the inner narrator, who is Sheikh Abdul Rahman, as well as the prevalence of flatness and stereotypes in the characters of the shrines in Mostly, as well as the event came similar to the events of the shrines in terms of toil and fraud permeated by sermons, and the dialogue came carrying in its folds many colors of verbal adornment.
The heroic narrator appeared in the maqamat of the afflicted in the image of a problematic, distressed, anxious and tense personality, who expressed, through her begging, madness, toil and sarcasm, the decay, crisis and tension that society had reached, and his anxiety in many moments, but he was not purely negative throughout the maqamat, but rather came to be the tongue of the speaking community, that society that Writers and scholars were forced to work hard and deceive in order to be able to survive and continue, but in their frantic quest they revealed the decay and collapse of their society on the other hand.
The place in the maqamat of the unfortunate is an essential element that contributed greatly to the integration of the artistic form in it, as it contributed to tightening the texture of the text of the maqamat, and it was reflected in its semantic, suggestive, and expressive value by satisfying its events and revealing the dimensions of its characters, adding splendor and beauty to the maqamat as a whole. The maqamat reflected the writer's awareness For the value and importance of the place, which was reflected in his ingenuity in employing it.
The manifestations of the ceremonial theater were common in the maqamat of the unfortunate, where the folk arts were the mainstay of its end, relying in it on the storyteller or the narrator, using the art of the popular episode in its drawing. A new play expressing through it the issues of Arab society, which contributed to pushing the theater a wide line through which it proved that our heritage is no less contemporary and modern than the Western theater, and that the intermarriage between heritage and everything that is epic highlighted its ability to keep pace with the issues of its time

الموضوعات الرئيسية