ملامح الديستوبيا وتمظهراتها في المسرح العراقي. " نصوص المدينة الفاسدة" لعلي عبد النبي الزيدي_ أنموذجا- Features of dystopia and its manifestations in the Iraqi theater. "Corrupt City Texts"

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ المسرح المساعد بقسم الإعلام التربوى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

إن تأثر الأدب المعاصر بالمتغيرات الاجتماعية بات سمة تطبع الأعمال الأدبية عامة، فعمد الكتاب معظمهم لاستقاء مادتهم من الأحداث الاجتماعية والإنسانية السائدة، وما كانت نصوصهم إلا انعكاس للحياة بشتى جوانبها، وكان للمدن دور كبير في هذا الصدد منذ القدم، إذ صيغت بصورة اليوتيوبيا أو المدينة الفاضلة قديما، أما الديستوبيا أو المدينة الفاسدة والتي باتت تنغص حيوات سكانها، فقد غزت الأدب العربي المعاصر، وتعتبر نصوص " المدينة الفاسدة" للكاتب علي عبد النبي الزيدي نصا ديستوبيا باقتدار، فقد تطرق فيها الكاتب إلى الظروف الاجتماعية والإنسانية والسياسية في العراق، وقد تناول فيها أفكارا كالتجرد من الإنسانية والظلم والقهر، وأثر ذلك في تحول المجتمع لمجموعة من المسوخ بعدما فقدوا إنسانيتهم في مدنهم الديستوبية.
وقد اعتمدت الدراسة مناهج النقد الحديث، ومنها المنهج البنيوي منهجا لتحليل النصوص المسرحية عينة الدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها:   

عبرت نصوص عبد النبي الزيدي عن حالات اليأس في مواجهة العنف والفوضى والقمع في مدن الديستوبيا، ولم يكن هم الزيدي رصد الأوضاع السياسية بمعزل عن واقعه، فأتت مسرحياته حاملة صورة لكافة الجوانب الاجتماعية والنفسية والسياسية وأثرها على نفوس المواطنين، مما ولد حالة من انعدام الثقة وتفكك البنى الاجتماعية، وخطى الزيدى ببراعة لاستقراء المستقبل من خلال واقع الجماهير المعيش.
ربط الزيدي ظاهرة الديستوبيا بالانتظار، وجعل من الشخصيات تنتظر اللا شيء منذ بداية المسرحية حتى نهايتها، وهذا ما نجده في مسرحية أم شارب، ومسرحية حرب العشر دقائق، فلعب على تيمة الشخصية الغائبة الحاضرة التي طال انتظارها، فقد غيبها بجسدها إلا أنه استحضرها طوال المسرحية تحت قيمة التمني.
أتت عناوين الزيدي حاملة دلالات قوية في ارتباطها بمضمون مسرحياته، فحربه ذات العشر دقائق في العنوان أشعلت في نفس المتلقي شغفا لإزالة اللثام عن سرها وأطرافها ونتائجها رغم محدوديتها عشر دقائق. وكذلك صدمة الشارب الغليظ في وجه المرأة في مسرحية أم شارب ما سره؟ ثم دراماه الخيالية 2030التي نسج حدودها بين الواقع والخيال حطم فيها الفواصل بين المعقول واللا معقول بالكلية ليفضح جرائم الدكتاتورية.
تنوعت الشخصيات الديستوبية في النصوص المسرحية _عينة الدراسة_ بين ثلاثة أقسام فظهرت الشخصية المتسلطة متمثلة في الديكتاتور في مسرحية دراما خيالية حدثت في 2030، والشخصية المتناقضة في شخصية الأب في مسرحية حرب العشر دقائق، والشخصية الغير منتمية للواقع الديستوبي متمثلة في الزوجة في مسرحية أم شارب بانفصالها عن الواقع تحت ضغط الانتظار.
عمد الزيدي لتغييب دلالة الأسماء في مسرحياته فسمى معظم أشخاصه بأسماء رمزية "هو، ابن أرملة، أم شارب، شابة، جنرال ...." ذلك ليعطي لمسرحياته بعدا استطاع من خلاله كسر عنصر الوقت والتأقيت بمحدودية الاسم وغلقه على مسمى بعينه، ليؤكد أن شخوصه حالة إنسانية عامة تعيشها الأوطان تحمل في طياتها كل المتناقضات، وكذلك ليؤكد الزيدي أن الأسماء والألقاب قد أصبحت بلا قيمة في مجتمع ألغيت فيه قيمة الإنسان.
نجح الزيدي من خلال وصفه للمكان أن يجلي تأثيره في نفوس شخصياته وإبراز خصائصه الملائمة لها، وما أصابها من تشوهات جراء حيواتها بداخله.

 
 
 
 
The influence of contemporary literature on social variables has become a feature that characterizes literary works in general. Most of the writers deliberately drew their material from the prevailing social and human events, and their texts were only a reflection of life in all its aspects. Cities had a major role in this regard since ancient times, as they were formulated in the form of utopia or the virtuous city. In the past, as for the dystopia or the corrupt city, which is now disturbing the lives of its inhabitants, it has invaded contemporary Arabic literature, and the texts of “The Corrupt City” by the writer Ali Abd al-Nabi al-Zaidi are ably considered a dystopian text, in which the writer touched on the social, human and political conditions in Iraq, and he dealt with ideas such as dehumanization, injustice and oppression, and the impact of this on the transformation of society into a group of mutants after they lost their humanity in their dystopian cities.
The study adopted modern criticism approaches, including the structural approach as an approach for analyzing the theatrical texts of the study sample. The study reached a number of results, the most important of which are:
 The texts of Abd al-Nabi al-Zaidi expressed cases of despair in the face of violence, chaos and repression in dystopian cities, and it was not al-Zaidi’s concern to monitor the political situation in isolation from his reality, so his plays came to bear a picture of all the social, psychological and political aspects and their impact on the souls of citizens, which generated a state of mistrust and disintegration social structures, and Al-Zaidi's steps brilliantly extrapolated the future through the living reality of the masses.
 Al-Zaidi linked the phenomenon of dystopia to waiting, and made the characters wait for nothing from the beginning of the play until its end, and this is what we find in Umm Sharp’s play, and the ten-minute war play, so he played on the theme of the long-awaited absent, present character. under the wish value.
 Al-Zaidi's titles carried strong connotations in connection with the content of his plays. His ten-minute war in the title ignited in the recipient's soul a passion to uncover its secret, its sides and results, despite its limited ten minutes. Likewise, the shock of the thick mustache in the face of the woman in the play Umm Mustache, what is his secret? Then his fictional drama , in which he weaves its borders between reality and imagination, in which he breaks the lines between the reasonable and the unreasonable in college, to expose the crimes of dictatorship .
The dystopian characters in the theatrical texts - the study sample - varied between three sections, so the authoritarian character represented by the dictator in a fictional drama play that took place in  appeared, and the contradictory character in the father figure in the Ten Minute War play, and the character who does not belong to the dystopian reality represented by the wife in the play Um Sharp with her separation About the reality under pressure waiting.
 Al-Zaidi deliberately obscured the meaning of names in his plays, so he named most of his characters with symbolic names: “He, the son of a widow, Umm Sharp, a young woman, a general…” This is to give his plays a dimension through which he was able to break the element of time and met with the limitedness of the name and close it to a specific name, to confirm that His characters are a general human condition experienced by the homelands that carries with it all contradictions, as well as for Al-Zaidi to confirm that names and titles have become worthless in a society in which the value of man has been abolished.
 Al-Zaidi succeeded, through his description of the place, in revealing its influence on the souls of his characters and highlighting its appropriate characteristics for them, and the distortions that befell them as a result of their lives inside it

الموضوعات الرئيسية