النزغات الشيطانية في مسرح "إليخاندرو كاسونا" قراءة في مسرحيتي " مركب بلا صياد " و " الشيطان مرة أخرى ." Demonic instincts at the Alejandro Casona Theatre Reading in my plays "A Boat Without a Fisherman" and "The Devil Again".

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ المسرح المساعد بقسم الإعلام التربوى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

تهدف الدراسة إلى التعرف على النزغات الشيطانية في مسرح إليخاندرو كاسونا، ذلك لأن الشيطان كان ولا زال الشغل الشاغل للإنسان طوال رحلته في الحياة وحتى نهايتها فنزغاته لبني البشر لا تخمد ولا تفتر أبدا، بعدما قطع على نفسه العهود والمواثيق أن يهلك البشر بالمعاصي والآثام، وقد اتخذ من النزغات سلاحا مشرعا في وجهه ليرديه عن سواء السبيل، وقد استلهم كثير من الكتاب والأدباء الغربيين والعرب صورة الشيطان ونزغاته في كثير من إبداعاتهم، ذلك أنه مادة خصبة لتجلية الصراع في العمل الأدبي بما يعطيه من مساحة للصراع بين الخير والشر فساعدهم في بلورة العديد من القضايا والأفكار على اختلاف أنواعها واتجاهاتها. وبالرغم من تناول العديد من الكتاب الغربيين للشيطان في أعمالهم إلا أن الكاتب الإسباني إليخاندرو كاسونا يعد من أبرز الكتاب الغربيين الذين تناولوا الشيطان من منظور قارب وبشدة الفكر الإسلامي في أعماله.
وقد اعتمدت الدراسة على المنهج البنيوي منهجا لتحليل النص المسرحي
وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها هي :

اعتمد الكاتب في تجسيد صورة الشيطان في المسرحيتين على نوعين من النزغات
هما النزغات المباشرة و هي التي تتسق فيها إرادة الإنسان وهواه مع وسوسة الشيطان فيأتي عملا منكرا يجر الشر عليه وعلى من كاده وقصده بالشره فتخرج لنا في صورة جرائم حسية منكرة تروع الناس من هولها، أما النزغات الغير مباشرة فتتسق فيها أهواء ورغبات النفس الشريرة مع نزغات الشيطان في هدف واحد وهو إلحاق الأذى بالغير لكن النفس الشريرة هذه لعجزها عن الإتيان بفعل يهدأ نارها تكتفي بأن تضمر الشر والكراهية لمن تكرهه .
ارتكز كاسونا في رسمه لمظاهر النزغات الشيطانية في مسرحيتيه على تجلية كثير من مسالب النفس الإنسانية لتلبسها بعدة جرائم متمثلة في سفك الدماء بغير حق وشهوة الملك والخلود وفتنة النفس بالمال والغضب والعصبية الباطلة والكبر والغرور وكذلك غواية المرأة والصحبة السيئة .
إن كاسونا قد استلهم القيم الإيمانية ببراعة فائقة في مسرحيتيه فخرجا عملا فنيا امتاز بدقة فنية مع تصور شمولي إيماني للحياة، فكل القيم التي قدمها تنبثق إلى حد كبير عن العالم خرجت من التصور الإسلامي للحياة، ومن أهم هذه القيم التي جلاها لنا قيم الحب والعفو والمسامحة والعفة وهم المحاور التي من أجلهم أنشأ مسرحيتيه ليؤكد أن القيم الإيمانية هي دعائم الحياة، فمسرح كاسونا قائم على رفض كل القيم السلبية كالحقد والحسد والنفاق، فالحب دائما ممكن في مسرحة فلا هو شهوانيا على طريقة مسرح إنكلان ولا تراجيديا على طريقة جارثيا لوركا، فهو كاتب مؤمن بالقيم الإيمانية والخير في حياة الإنسان يشع تفاؤل بحتمية الخير الذي يهدي للسعادة .
The study aims to identify the demonic tendencies in the theater of Alejandro Casona.
This is because Satan was and still is the preoccupation of man throughout his journey in life and to the end of it, so his temptations for humankind never subside and never fade, after he made covenants and covenants upon himself to destroy human beings with disobedience and sins. Many writers, Western and Arab writers, were inspired by the image of Satan and his temptations in many of their creations, as it is a fertile material for the manifestation of conflict in literary work, as it gives it space for conflict between good and evil, and helped them in crystallizing many issues and ideas of different types and directions. Although many Western writers dealt with Satan in their works, the Spanish writer Alejandro Casona is one of the most prominent Western writers who dealt with Satan from the perspective of a boat and strongly Islamic thought in his works.
The study relied on the structural approach as a method for analyzing theatrical text
The study reached several results, the most important of which are:
In embodying the image of Satan in the two plays, the writer relied on two types of temptations
They are the direct impulses in which the human will and his whims are consistent with the whispers of Satan, so a reprehensible act that brings evil to him and to those who almost and intended him with evil comes out to us in the form of reprehensible sensory crimes that frighten people from its horror. With one goal, which is to harm others, but this evil soul, due to its inability to do something that calms its fire, is content with harboring evil and hatred for those it hates.
In his drawing of the manifestations of demonic inclinations in his two plays, Casuna relied on the manifestation of many of the defects of the human soul to be clothed with several crimes represented in unlawful bloodshed, lust for kingship and immortality, sedition of the soul with money, anger, false fanaticism, arrogance and vanity, as well as the seduction of women and bad company.
Kasuna was inspired by the faith values ​​with great skill in his two plays, so they produced a work of art characterized by artistic accuracy with a holistic conception of faith in life. Chastity and chastity are the axes for which he created his two plays to confirm that faith values ​​are the pillars of life. Casuna theater is based on rejecting all negative values ​​such as hatred, envy and hypocrisy. Love is always possible in a drama. Faith and goodness in human life radiates optimism about the inevitability of goodness that leads to happiness.
 

الموضوعات الرئيسية