بيئة تعلم تشاركية مدعمة ببعض تطبيقات الويب الدلالى لتنمية الكفاءة الذاتية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم A participatory learning environment supported by some semantic web applications to develop self-efficacy among educational technology students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

كلية التربية النوعية جامعة طنطا

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى التعرف على فاعلية بيئة تعلم تشاركية  مدعمة ببعض تطبيقات الويب الدلالى لتنمية الكفاءة الذاتية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم  من خلال مراجعة مفهوم التعلم التشاركي وخصائصه وعناصر واستراتيجيات التعلم الإلكتروني التشاركي ومزاياه وأهميته واستراتيجيات التعلم الإلكتروني التشاركي مفهوم الويب الدلالي خصائصه وأهميته، بعض تطبيقات الويب الدلالية مفهوم الكفاءة الذاتية، أسس الكفاءة الذاتية، أبعاد الكفاءة الذاتية، أثر الكفاءة الذاتية السلوك ومصادر الكفاءة الذاتية وأهميتها وقد انطلقت الدراسة من التساؤل العام التالى فاعلية بيئة التعلم التشاركية مدعمة ببعض تطبيقات الويب الدلالى (semantic web) فى تنمية الكفاءة الذاتية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وقد إعتمدت الباحثة على المنهج الوصفى  التحليلي لإعداد الإطار النظري ودراسة بيئات التعلم الإلكترونية التشاركية تحديد أهم معايير تصميم البيئات وتحديد أهم تطبيقات الويب الدلالى، وإعداد الأدوات وتحليل النتائج وتفسيرها وتقديم التوصيات والمقترحات.وتمثلت أدوات الدراسة فى مقياس الكفاءة الذاتية المكون من (30) فقرة وتكونت عينة البحث من (30) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة تكنولوجيا التعليم .
This research aims to identify the effectiveness of a participatory learning environment supported by some Semantic Web applications to develop self-efficacy among educational technology students by reviewing the concept of participatory learning and its characteristics, the elements and strategies of participatory e-learning, its advantages and importance, and strategies for participatory e-learning, the concept of the Semantic Web, its characteristics and importance, some Semantic Web applications. The concept of self-efficacy, the foundations of self-efficacy, the dimensions of self-efficacy, the impact of self-efficacy on behavior, and the sources of self-efficacy and its importance. The study started from the following general question: The effectiveness of a participatory learning environment supported by some semantic web applications in developing self-efficacy among educational technology students. The researcher relied on the descriptive analytical approach to prepare the theoretical framework and study participatory e-learning environments, identify the most important criteria for designing environments, identify the most important Semantic Web applications, prepare tools, analyze and interpret the results, and provide recommendations and proposals. The study tools were the self-efficacy scale consisting of (30) items, and the research sample consisted of (30) male and female students in the third year of educational technology.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية