بيئات الواقع الممتد وأثرها في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طالبات المرحلة المتوسطة في ضوء اختلاف كثافة الدعم الإلكتروني Impact of the Difference in the Intensity of Electronic Support Through Extended Reality Environments on the Development of Critical Thinking Skills Among Middle School Female Students.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 كلية التربية- جامعة الملك عبد العزيز

2 أستاذ تكنولوجيا التعليم والاتصال التربوي- قسم تقنيات التعليم – كلية التربية- جامعة الملك عبد العزيز.

3 أستاذ مساعد- تقنيات التعليم- كلية التربية- جامعة الملك عبد العزيز

المستخلص

هدف البحث الحالي الكشف عن أثر اختلاف كثافة الدعم الإلكتروني عبر بيئات الواقع الممتد في تنمية مهارات التّفكير الناقد لدى طالبات المرحلة المتوسطة. حيث استخدم المنهج شبه التجريبي لمقارنة المجموعتين التجريبيتين.  وتم إعداد أدوات البحث وهي عبارة عن اختبار تحصيلي لقياس الجوانب المعرفية لمهارات التّفكير الناقد، وبطاقة ملاحظة لقياس الجوانب الأدائية لمهارات التّفكير، وقد تكونت عينة البحث من 20طالبة من طالبات الصف الثالث متوسط بالمتوسطة الأولى بالظهران، حيث قسمت العينة إلى مجموعتين تجريبيتين متكافئتين، حيث تلقت المجموعة الأولى المعالجة التجريبية باستخدام كثافة الدعم الإلكتروني المرتفع، وتلقت المجموعة الثانية المعالجة التجريبية باستخدام كثافة الدعم الإلكتروني المتوسط. وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى ( α ≤ 0,05 ) بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعتين التجريبية الأولى التي تدرس عبر بيئة الواقع الممتد بكثافة الدعم الإلكتروني المرتفع و التجريبية الثانية التي تدرس عبر بيئة الواقع الممتد بكثافة الدعم الإلكتروني المتوسط في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التّفكير الناقد (ككل) وعند كل مكون من مكوناته لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي تدرس عبر بيئة الواقع الممتد بكثافة الدعم الإلكتروني المرتفع. وأسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى ( α ≤ 0,05 ) بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعتين التجريبية الأولى التي تدرس عبر بيئة الواقع الممتد بكثافة الدعم الإلكتروني المرتفع و التجريبية الثانية التي تدرس عبر بيئة الواقع الممتد بكثافة الدعم الإلكتروني المتوسط في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الأداء المرتبط بمهارات التّفكير الناقد (ككل) وعند كل مكون من مكوناتها لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي تدرس عبر بيئة الواقع الممتد بكثافة الدعم الإلكتروني المرتفع. وأوصى البحث ضرورة تضمين تقنيات الواقع الممتد في المقررات الدراسية للعديد من الموضوعات الأكاديمية في المرحلتين المتوسطة والثانوية.
 
 
 
This research aimed to reveal the effect of varying the intensity of electronic support across extended reality environments in developing critical thinking skills among middle school female students. To achieve this goal, a quasi-experimental method was applied to compare the two experimental groups. The research utilized several tools, including an "Achievement Test" for measuring the cognitive aspects of critical thinking skills, a "Performance Observation Card" for measuring performance aspects of thinking skills. The study involved a total of 20 female students in (3rd year) at the first preparatory school in Dhahran – Saudi Arabia. These students were divided randomly into two equivalent experimental groups, one receiving a high intensity of electronic support, and the other receiving a medium intensity of electronic support. The research results revealed a statistically significant distinction (α ≤ 0.05) in the mean grades of female students between the two experimental groups. The first group, which was instructed using an extended reality environment with high electronic support, outperformed the second group, which utilized a medium level of electronic support. This difference was observed in the post-application testing of critical thinking skills, encompassing both overall performance and individual components. The findings also indicated a statistically significant distinction (α ≤ 0.05) in the average grades of female students between the first experimental group, instructed through an extended reality environment with high electronic support intensity, and the second experimental group, instructed through the extended reality environment with medium electronic support intensity. This difference was observed in the post-application assessment of the "Performance Observation Card" concerning critical thinking skills, encompassing both overall performance and individual components, favoring the first experimental group taught with high electronic support intensity in the extended reality environment. Furthermore, the results showed a statistically significant difference (α ≤ 0.05) in the average ranks of female students' grades between the first experimental group, instructed via an extended reality environment with high electronic support intensity, and the second experimental group, instructed through the extended reality environment with medium electronic support intensity, in the post-application phase. This discrepancy was evident in the scale of engagement across extended reality environments, both overall and across each of its dimensions, favoring the first experimental group taught with high electronic support intensity in the extended reality environment. Based on the above-mentioned findings, the research suggests incorporating extended reality techniques into the curricula of various academic subjects at both middle and secondary schools.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية