تدريبات مبتكرة و مستنبطة من كونشيرتو البيانو لليد اليسرى عند فرانز شميت Innovative exercises drawn from the Piano Concerto for the Left Hand With Franz Schmitt

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية التربية النوعية جامعة أسبوط

المستخلص

بدأ ظهور الكونشيرتو في مطلع القرن الثامن عشر، وهو في أبسط صوره القديمة هو مؤلف للأصوات، أما الأورغن فيهتم بإبراز الصفات الخاصة بكل سطر من أسطر العناصر المشتركة فيه، وذلك من خلال المعالجة التبادلية، فقد احتوى على فقرات للأورغن وحده تتباين مع فقرات يشترك فيها كل من الأورغن والأصوات أو فقرات للأصوات وحدها تتباين مع فقرات للأصوات ولأورغن معاً، وكان المنهج الموسيقي فيها مماثلاً لمنهج الصوناته أي بوليفونياً، وبالتدريج أصبح الكونشيرتو صيغة للآلات مع احتفاظه بصفتيه المميزتين وهما: الأسلوب البوليفوني، والمعالجة التبادلية للكتل التونالية، تطور أسلوب التأليف للكونشيرتو وأصبح يكتب لليد اليسرى.
هدف البحث إلى التعرف على الخصائص الفنية والتقنية لأسلوب فرانز شميت من خلال كونشيرتو البيانو لليد اليسرى، وابتكار تدريبات تقنية تكون مستنبطة من التقنيات التي وردت في الكونشيرتو لتحسين مهارات اليد اليسرى لدى عازفي البيانو.
     تكونت العينة من الحركة الاولى لكونشيرتو البيانو لليد اليسرى والأوركسترا لفرانز شميت، واتبع الباحث المنهج الوصفي (تحليل المحتوى)، وقد استطاعت الباحثة الإجابة عن التساؤلات البحثية.
واختتم البحث بالتوصيات – وملخص البحث باللغتين العربية والأجنبية
 
 


 
 
The concerto began to appear at the beginning of the eighteenth century, and in its simplest ancient form it is a composition of voices. As for the organ, it is concerned with highlighting the characteristics of each line of the common elements in it, through reciprocal treatment. It contains paragraphs for the organ alone that contrast with paragraphs in which each has a common element. Of the organ and voices, or passages for voices alone, contrasting with passages for voices and organ together, the musical approach in it was similar to the sonata approach, that is, polyphonic. Gradually, the concerto became a form for instruments while retaining its two distinctive characteristics: the polyphonic style, and the alternating treatment of tonal blocks. The composing style of the concerto developed and became written for the Left Hand.
The research aimed to identify the artistic and technical characteristics of Franz Schmidt's style through the Piano Concerto for the Left Hand, and to create technical exercises that were derived from the techniques contained in the concerto to improve the skills of the left hand of pianists.
The sample consisted of the Piano Concerto for the Left Hand and Orchestra by Franz Schmidt. The researcher followed the descriptive approach (content analysis), and the researcher was able to answer the research questions.
The research concluded with recommendations and a summary of the research in Arabic and foreign languages

الكلمات الرئيسية

{"sdg_fld":["4"]}

الموضوعات الرئيسية