أثر استخدام الإنفو جرافيك في التعليم عن بعد في ظل أزمة فيروس كورونا في تدريس مقرر أسس تصميم أزياء الأطفال The impact of info-graphic use in distance education in the face of the COV crisis in the teaching of the course on the foundations of children's fashion design

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كليه التصاميم – جامعه القصيم

المستخلص

يهدف البحث الي تحديد التصميم  التعليمي الملائم لتنقيه الإنفو جرافيك في التعليم عن بعد لتدريس مشروع مقرر أسس تصميم الأزياء الأطفال ،والتحقق من أثر التدريس بالإنفو جرافيك  في التعليم عن بعد لتدريس مشروع مقرر أسس تصميم الأزياء الأطفال لدى مجموعه البحث من طالبات الفرقة الثانية وقوامها ( 48) المستوى الثالث برنامج بكالوريوس تصميم الازياء بقسم تصميم الأزياء، وشملت الأدوات بطاقه ملاحظه الأداء المهارى و مقياس التقدير لقياس جودة المشروع، وتوصلت النتائج الى وجود فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى 0.01 لصالح التطبيق البعدي ، حيث كان متوسط درجات الطالبات للأداء المهارى لبطاقة الملاحظة في التطبيق البعدي "61.890" ، بينما كان متوسط درجات الطالبات في التطبيق القبلي "9.674" ، وجود فرق ذات دلاله إحصائية عند مستوي 0.01 لصالح التطبيق البعدي ، حيث كان متوسط درجات الطالبات  لتقييم جوده المشروع بمقياس التقدير في التطبيق البعدي "39.464" ، بينما كان متوسط درجات الطالبات في التطبيق القبلي "5.926" ، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 ، حيث كان متوسط درجات الطالبات في التطبيق البعدي "101.354" ، بينما كان متوسط درجات الطالبات في التطبيق القبلي "15.600" ، مما يشير إلى وجود فروق حقيقية بين التطبيقين لصالح التطبيق البعدي وهذا يعنى أن حجم التأثير كبير و ايجابي لاستخدام الانفو جرافيك في التعليم عن بعد لتدريس المشروع لمقرر أسس تصميم أزياء الأطفال ، وترجع ال ذلك فاعليه الانفو جرافيك وجاذبيته لاعتماده علي مزج الاشكال والرسوم والالوان والنصوص ووضوح المعلومات مما يساعد علي تركيز الطالبات اثناء التعلم وينعكس ذلك علي الاداء المهارى للمشروع   .
 
 
The research aims to determine the appropriate educational design for the purification of
info graphic in distance education to teach a project course based on children's fashion design, and to verify the impact of info graphic teaching in distance education to teach a project course that established the foundations of children's fashion design in the research group of students of the second band and its strength (48) level III bachelor's program fashion design in the department of fashion design, and included tools with a card note of skill performance and measure of appreciation to measure the quality of the project, The results found statistically significant differences at 0.01 in favor of the remote application, where the average score of female students for the skill performance of the note card in the remote application "61.890", while the average score of female students in the tribal application "9.674", the presence of statistically significant difference at the level of 0.01 in favor of the remote application, Where the average score of female students to assess the quality of the project by the measure of estimate in the remote application "39.464", while the average score of female students in the tribal application "5.926", there were statistically significant differences at the level of 0.01, where the average score of female students in the remote application was "101.354", while the average score of female students in the tribal application was "15,600", This indicates that there are real differences between the two applications in favor of the remote application, which means that the magnitude of the impact is significant and positive for the use of info graphics in distance education to teach the project to decide the foundations of children's fashion design, due to the effectiveness of info graphics and its attractiveness due to its reliance on mixing shapes, drawings, colors, texts and clarity of information, which helps to focus students during learning and reflects on the skill performance of the project.

الموضوعات الرئيسية