استراتيجية التوجيه الأسرى في ضوء النسق القيمي وعلاقته بالتنمر الإلكتروني من منظور طلاب المرحلة الجامعية مع مقترح لبرنامج ارشادي Family Orientation Strategy in the Light of the Value Format and its Relationship to Cyberbullying from the Perspective of Undergraduate Students with a Proposal for a counseling Program

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 أستاذ إدارة المنزل والمؤسسات كلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية

2 أستاذ إدارة المنزل والمؤسسات كلية التربية النوعية جامعة طنطا

3 باحثة ماجستير في إدارة المنزل والمؤسسات كلية التربية النوعية جامعة طنطا

4 مدرس ادارة المنزل والمؤسسات كلية التربية النوعية جامعة طنطا

المستخلص

يهدف البحث إلى دراسة استراتيجية التوجيه الاسرى في ضوء النسق القيمي بأبعاد (التخطيط لإعادة البناء القيمي والمعرفي– التخطيط للتواصل والحوار الأسرى– التخطيط لحل المشكلات الاجتماعية). وعلاقته بالتنمر الإلكتروني من منظور طلاب المرحلة الجامعية بمحاوره (اللفظي, المادي, العاطفي, الاجتماعي, النفسي). واشتملت الأدوات علي استمارة البيانات العامة للطالب الجامعي وأسرته، استبيان استراتيجيات التوجيه الاسرى في ضوء النسق القيمي بأبعاده، استبيان التنمر الالكتروني بمحاوره. وقد تم تطبيق الأدوات على عينة مكونة من (280) طالب/ طالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة من بين كل (5) طلاب من قوائم الفرقة الدراسية الأولى بالمرحلة الجامعية بجامعة طنطا ومن مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة وتتراوح أعمارهم بين (18-21) ، وقد اتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم تصنيف وتبويب البيانات واستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة من خلال برنامج21 Spssوصولا لاهم النتائج التالية: يوجد علاقة ارتباطية سالبة (عكسية ) دالة إحصائيا بين استراتيجية التوجيه الأسري بأبعادها (التخطيط لإعادة البناء المعرفي والقيمي–التخطيط للتواصل والحوار الأسرى– التخطيط لحل المشكلات الاجتماعية) والتنمر الإلكتروني بمحاوره (اللفظي– المادي – العاطفي –الاجتماعي –النفسي) لدى طلاب العينة عند مستوى دالة 0,01.، يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوي 0,05 بين متوسطي درجات الذكور والإناث في التوجيه الأسري لصالح الإناث الأكثر تلقيا للتوجيه الأسري. كما توجد فروق في استراتيجيتي (التخطيط للتواصل والحوار الأسري، التخطيط  لحل المشكلات الاجتماعية) وقد يعزي الي اختلاف النوع لصالح الإناث . وتوصى الدراسة بضرورة الكشف عن دوافع التنمر الإلكتروني من قبل الأسرة لتعديلها والحد من أثارها السلبية من خلال برنامج إرشادي مقترح لتعزيز وعي الإباء والابناء باستراتيجية التوجيه الأسري للحد من ظاهرة التنمر الإلكتروني بين طلاب الجامعة مع الكشف عن المتنمرين وضحايا التنمر والعمل علي ارشادهم وعلاجهم.
The research aims to study the prisoner guidance strategy in light of the value system with dimensions (planning, value and cognitive reconstruction, planning for prisoner communication and dialogue, planning for solving social problems). And its relationship to cyberbullying from the perspective of university students with its axes (verbal, physical, emotional, and social psychological). The tools included a general data form for the university student and his family, a questionnaire for family guidance strategies in light of the value system with its dimensions, and a cyberbullying questionnaire with its axes. The tools were applied to a sample of (280) female students who were selected in a simple random way from among every (5) student from the lists of the first year of study at the university stage at Tanta University and from different social and economic levels, and their ages ranged between (18-21). The research conducted a descriptive analytical approach, and the data was classified and tabulated and appropriate statistical methods were used through the SPSS program to reach the following most important results: There is a negative (inverse) statistically significant correlation between the family guidance strategy and its dimensions (planning for cognitive and value reconstruction, planning for family communication and dialogue, planning for solving social problems). And cyberbullying with its verbal, physical, emotional, social and psychological axes) among the sample students at a significance level of 1. There is a statistically significant difference at the 0.05 level between the average scores of males and females in family guidance in favor of the females who receive family guidance the most. There are also differences in My strategy (planning for communication and family dialogue, planning to solve social problems) may be attributed to the gender difference in favor of females. The study recommends the necessity of revealing the motives of cyberbullying by the family in order to modify it and reduce its negative effects through a proposed guidance program to enhance the awareness of parents and children about the family guidance strategy to reduce the phenomenon Cyberbullying among university students with Detecting bullies and victims of bullying and working to guide and treat them.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية